NULL Skriv ut sidan - Sockenlappar i Ångermanland

Anbytarforum

Titel: Sockenlappar i Ångermanland
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2001-03-25, 17:57
När jag sökte efter något annat i Gudmundrå tingslags dombok hittade jag i 1854 HT nr 11 12/10 en hel utredning om en samesläkt från Ångermanland. Jag gjorde några snabba anteckningar eftersom uppgifterna kanske är av intresse.  
 
Det gällde arv eller något liknande efter lappmannen Jöns Jönssons änka Magdalena Andersdotter i Ramvik, Högsjö, död 1853, och det framgår med hjälp av attester och vittnesmål från flera 80 år gamla personer att Magdalenas mor Catharina Nilsdotter var dotter till lappmannen Nils Andersson och hans hustru Carin i Näske by i Nätra socken. De gamla sagesmännen kunde intyga att dessa levde där och att de hade barnen Anna, Gunilla, Catharina och Maurits.  
 
Maurits Nilsson hade levt i Bölesta i Nora socken och avlidit 1828 30/10. Två av dennes döttrar var Anna Mauritsdotter f 1811 9/12 i Nora och nu gift med sockenafhydaren Erik Jönsson i Styrnäs socken. Maurits dotter Marta f 1814 27/5 är gift med lappmannen Olof Fjellström i Bjärtrå socken.
 
Högsjös kyrkoherde visste inte enligt sin attest varifrån Catharina Nilsdotter kommit till socknen och var hon var född. Catharina var gift med lappmannen Anders Andersson och alltså mor till den nyligen avlidna Magdalena Andersdotter.
 
Hoppas detta är av intresse för någon.