NULL Skriv ut sidan - Samer i Åsele - Vilhelmina - Dorotea - Fredrika

Anbytarforum

Titel: Samer i Åsele - Vilhelmina - Dorotea - Fredrika
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2009-09-29, 19:08
Hej!
 
Jag saknade en rubrik som samlingsforum till att diskutera samer i Åsele- och Vilhelmina området. Gör här ett första bidrag till inlägg.
 
Jon Eriksson Alstedt eller Algstedt, född 1715 3/6 (dp. 11/6) i Åsele sn, död 1797 30/1 (Ålder, bg. 19/2) i Volmsjö, Åsele sn. Skattelapp i Volmsjölandet, Åsele sn. Nybyggare (Bonde i db) i Volmsjö, Åsele sn. - Gift med Margreta Persdotter, död 1791 i Volmsjö, Åsele sn. Någon som har kompletterande uppgifter på hustrun Margreta Persdotter?
Barn:
Erik Jonsson Alstedt, född 1744 (dp. 17/2 s. å.) i Volmsjölandet, Åsele sn. Lappman och nybyggare i Volmsjö(-landet), Åsele sn - Gift 1768 i Åsele sn med Maria Mårtensdotter, född 1736 (dp. 2/2 s. å.) i Umbyn, Lycksele sn, dotter till skattelappen i Umbyn, Lycksele sn (och i Åmsele) Mårten Olofsson (f. 1697, d. 1762) och hans hustru Cecilia eller Sissel Larsdotter (f. 1699, d. 1776).
 
Erik Jonsson Alstedt återfinner jag inte i födelse- och dopboken 1744 för Åsele. Varifrån kommer hans dopuppgift ifrån?
 
Enligt uppgift har jag som föräldrar till Jon Eriksson Alstedt, lappmannen i Långvattnet, Åsele sn Erik Persson Alhstet (f. ca 1690) och hans hustru Anna Guttormsdotter (f. ca 1690), dotter till skattelappen i Långvattnet, Åsele sn Guttorm Clemetsson. I vilka originalkällor finns, som säger att Anna Guttormsdotter var dotter till Guttorm Clementsson?
 
Under vilken tid uppehöll sig Erik Persson Ahlstet, och svärfadern Guttorm Clemetsson i Långvattnet?
--------------------------------------
 
Källor som använts:
 
Lundström, Kjell Åke, Samer och nybyggare i inlandet och fjällvärlden.
 
Åsele Födelse- och dopbok C:1 1710-1748, fol. 221 (SVAR), 1715: d. 3. Júnj föddes Erich Päärs Son Jon/ Alhmark stet/ Christnades den 11. Ejúsdem fadren út súpra modren Anna Gúttormsdotter Testes. Lars Isacson från Röström. Clemmet Thomasson Margareta Oloffzdoter i Hoting, Margareta Swänsdotter.
 
Åsele Död- och begravningsbok C:2 1796-1799 (SVAR), 1797: WolmSjön, Jon Ersson, [Död:] Jan. 30., [Begravd:] feb. 19., [Ålder:] 80., [Dödsorsak:] Ålder, [Anteckningar:] Bonde i WolmSjön.
 
Mvh
 
//Peder