NULL Skriv ut sidan - Mårten Mårtensson i Falträsk, Lycksele sn: Vem var hans far?

Anbytarforum

Titel: Mårten Mårtensson i Falträsk, Lycksele sn: Vem var hans far?
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2012-03-29, 13:55
Tack, Erik! Jag hade inte tittat på dessa tidigare. Enligt Kohkoinen skall det finnas någon slags bouppteckning efter Mårten Mårtensson, dock utan någon källhänvisning: Behållningen skulle då delas mellan änkan Karin Mårtensdotter och barnen Jonas, Johan, Anicka, Sophia och Karin. Arvet bestod av hus och jord; en häst, sju kor och tjugo får; båtar, nät och en not på 50 famnar; brännvinspanna, kopparkittel och annat husgeråd. Jag är intresserad av en titt, kanske det står något om saken i 1720:års dombok. Men var någonstans på SVAR finns lappmarkernas domböcker för perioden 1716-1720? Argh...!
 
Kohkoinen uppger dessutom i den andra tråden att Mårten och Karin gift sig år 1690 - något som inte stämmer enligt en inlagd avskrift i Umeå dombok 1727 5-13/9: Emedan skickaren Mårten Mårtensson hafwer tagit sig hustru och will här efter bruka sitt för detta faders skattelandh, der en hoop bönder hafwer sig inkräktat, hwarför tillåtes han Mårten Mårtensson samma land bruka och derföre Cronan årligen skatta, hwarföre tillsäges bönderna att de ej giöra honom i någon måtto inpass till Laga utslag, efter bemälte ägor liggia inom lappmarcksråå. Datum Lycksele d. 14 Januarii Anno 1686. Ægidius Otto.
 
Alltså är paret vigda redan 1685 och då kan äldste sonen Jonas ju vara född någon gång mellan 1685 och 1694. Så varifrån kommer årtalet 1692? Om jag inte visste bättre kunde Karin Mårtenadotter, med tanke på (tämligen bland samer ovanliga) namnen Johan och Sofia, vara dotter till Mårten Henriksson i Örträsk - men det är väl inte troligt eftersom många av Karins barnbarn gifte sig med örträskfinnarnas ättlingar?
 
DB 1721 12-14/1 §16: Bröderna Jonas och Johan Mårtenssöner i Fahlträsket förekommo och berättade hurusom de giordt sådant aftahl sinsemillan at de bägge skola blifwa sittiande och boendes på sit faders boställe wid bemelte Träsk... Domboken talar också om de tvenne hos modern hemmavarande oförsedda döttrarna Sophia och Karin, som på sikt får ärva moderns tredjedel i hemmanet, och ifall de blir bortgifta skall deras andelar lösas ut av bröderna.
 
Vi lägger nu märke till att Sophia nämns FÖRE Karin i två skilda dokument, vilket indikerar att Karin är yngasta barnet i syskonskaran - och inte Sophia som alla forskare vill göra gällande! Hädanefter låter jag döttrarna byta plats med varandra i ordningsföljden.  
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-03-29 14:20)