NULL Skriv ut sidan - Marakatt

Anbytarforum

Titel: Marakatt
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2013-08-18, 20:15
Tyvärr är det nog i de flesta fall omöjligt att hitta uppgifter om de samiska namnen för personer som levde från 1800-talets mitt och bakåt. Ibland omnämns personer med namnformer på samiska eller meänkieli i domböcker, men det är mycket ovanligt. Ibland kan man ha sådan tur att man hittar olika personers samiska eller finska namn i olika uppteckningar eller böcker som bygger på uppteckningar. Att para ihop ett namn i en uppteckning med en person som förekommer i offentliga källor är inte alltid så enkelt.
 
På grund av en tradition som Samuli Paulaharju återger någonstans i Ödebygdsfolk kan man anta att Anders Andersson Marakatt eller Marainen (*1743 15/11) kallades Ruovus-Antti. Hans andrakusin Lars Larsson Marakatt (*1753 1/1) bör enligt samma tradition ha kallats Rouvus-Lassi.
 
När det gäller Karesuando så minns jag prästen i en husförhörslängd från första halvan av 1800-talet har skrivit ned åtminstone många av nybyggarnas namn på meänkieli, men jag är osäker om det även gäller samerna.
 
Ett nytt fynd sedan 2003 är faktiskt släktens förste kände medlem Lars Andersson Marakatts samiska namn. Han kallades enligt en uppgift i 1734 års dombok för Enontekis tingslag Pitkä-Lars. Det framgår av samma domboksnotis att han hade en svåger vid namn Jöns Anundsson.