NULL Skriv ut sidan - Koltek / Kåltik

Anbytarforum

Titel: Koltek / Kåltik
Skrivet av: Alice Ahnqvist skrivet 2001-03-04, 22:06
Hej!
I kyrkböckerna kan du faktiskt hämta många uppgifter. Du kan kanske också hitta en hel del i gamla domstolsprotokoll av olika slag.
 
När det gäller släkten Koltek. Stavningen Kåltik förekommer också. Kan du börja med att leta efter Lars Kunutsson Ertso, född 1845. Han dog 1845 i Norrkaitum, där han finns som Lars Knuttsson Staffan. I Ljungs familjeregister står det Lars Knutsson Ertso samt även en notering Steffar. Lars var gift 1766 med Marget Olsdotter Torpare enligt Ljungs familjeregister. Uppgifterna i Ljungs familjeregister har jag inte kollat mot de övriga kyrkböckerna.  
 
Nå, i vilket fall som hel´st så antog en av sönerna efternamnet Koltek. Han var född 1775 oöch hette Anders. I födelseboken står hans far som Lars Knutsson, mor Marget Torparedotter.
 
I vigselboken står det att han gifte sig 4 april 1802 och då som lappdrängen Anders Kåltik ifr Jockmock samt pigan Marget Pannasdotter ifr Kaitum. Makarna fick 10 barn.
 
När det gäller släkten Hatta kan du titta på Paulus Andersson, född 1785. Han förekommer  även som Påhl Andersson Hatta. Han är son till Anders Mickelsson Vuobdik och hans hustru Katarina Knutsdotter Alit.  
 
Enl fb är han född 1785-01-01 och heter Paulus. Far: Anders Vuobdik, hustru Cati Knutsdotter, 23 år.
 
När det gäller släkten Alit har jag sammanställt ett häfte som heter Ättlingar till Anders Ersson Alit och Margareta Anundsdotter. Detta material har jag skänkt åt Gellivarebygdens Forskarföreningen i Gällivare, som har häftet till försäljning för 175:-.  
 
Det finns en tjej (Susanne), som även har forskat kring släkten Hatta. Henne kan du säkert också få kontakt via Forskarföreningen. Se deras hemsida under www.gellivare.se under rubriken föreningar.
 
Hoppas att dessa uppgifter kan vara till hjälp för att komma vidare med din forskning.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist