NULL Skriv ut sidan - Romer?

Anbytarforum

Titel: Romer?
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-10-06, 18:20
Hej Arvid!
 
Jag tar inte bort den romska kopplingen från resandesläkterna, läser du mitt tidigare inlägg så ser du att jag i undertexten tydligt skriver att de är ättlingar av (tyska) zigenare d.v.s. romer, vilket kan genealogiskt påvisas i somliga fall (om nu födelseuppgifter är sant uppgivna i de gamla domböckerna). I denna grupp gamla nordiska släkter finns det säkert även romer men det är inte bevisbart. Min tanke med att ändra dessa rubriker och undertexter, som jag också anger i mitt tidigare inlägg, är för att underlätta för nybliva, okunniga släktforskare och då Anbytarforum är ett genealogiskt forum, där sålunda den vetenskapliga metoden gäller, göra dem så förutsättningslösa som möjligt då precis som i med fallet med Västgötaskolan på 1970- och 80-talen, är resandefolkets härkomst diskutabel (jag kliar mig själv stundom i huvudet över de saker man upptäcker i kyrkoböckerna).  
 
Sedan kan man själv alltid fördjupa sig ytterligare i de olika gruppernas historia, undergrupperingar och släktskap (men allt får inte plats att skrivas!). Att de finska stammarna har släktskap med de skandinaviska får anses otvivelaktigt. Dessa härstammar sedan (troligen) från tysk- OCH engelskinvandrade zigenare om man skall vara riktigt petig. Och så kan man fortsätta...
 
Då jag skriver tattare respektive zigenare i rubrikerna utgår jag från de betydelser som är allmänna nu, vilket högst troligen är den kunskap en nybliven, okunnig släktforskare faktiskt har. Fördjupar man sedan som sagt så kommer man ju snart underfull med att den svenska tattarna även kallas zigenare i det äldre källmaterialet.
 
Så dessa föreslagna rubriker och undertexter borde duga alldeles utmärkt.
 
CJ