NULL Skriv ut sidan - Romer?

Anbytarforum

Titel: Romer?
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-10-06, 14:14
En bra fundering!
 
För att börja med andra frågan: jag skriver att tattarens ursprung är hos gamla nordiska släkter och tyskinvandrade zigenare. Dessa tyska romer kan sedan genom lingvistiken antas ha sitt ursprung hos grekiska/bysantinska sådana, vilka lär vara utgångsgruppen för alla Europas olika romska grupper. Och ja, det är en skillnad på en resande och en rom. Genom gamla svenska rommanord såsom zinkis 'rom' eller Skåne-tattarnas balalolo 'rom' kan det beläggas att den förstnämnda gruppen i äldre tider (1800-1900-tal) själva gjorde en åtskillnad från de sistnämnda.
 
För den första och tredje frågan: klart att även dessa talar ett språk - låt så förslagsvis istället skriva:
 
* Forskning om romska släkter (s.k. zigenare)  
Välkommen till Forskning om Romska Släkter. De svenska romerna, som utgörs av ett antal olika grupper, är i huvudsak ättlingar till (syd)östeuropeiska zigenare som kom hit på 1800- och 1900-talen och som talade ett eget språk kallat romani/romanés. Här diskuterar vi forskning kring dessa släkter.
 
(Med (syd)östeuropeiska zigenare menar jag de romer komna från de forna kommunistländerna såsom Rumänien, Jugoslavien m.fl. Sedan vill jag påpeka skillnaden emellan rommani och romani. Det korrekta svenska sättet är att skriva med två m medan man i övriga världen skriver med ett m. Mot den bakgruden skriver jag rommani under resandesläkter och romani under romska släkter.)  
 
Låter detta bra?