NULL Skriv ut sidan - Romer?

Anbytarforum

Titel: Romer?
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2010-09-12, 23:21
Hej alla, får jag skriva nu
 
Oavsett vilka det gäller så brukar det aldrig bli rätt eller lätt när man buntar ihop flera ämnen i en burk. Om man nu skriver och mellan resande och romer så är det ändå kategoriserade under en. Dvs att jag tycker att man får intrycket att resande är romer. Jag köper fullt ut Richards namngivning som är tydligare. Lägg flera underrubriker där så de olika grupperna får sin tillhörighet. Min åsikt i det här är rent systemrelaterat och inte grupp eller folkrelaterat vilket kanske har missuppfattats.  
 
Arvid,- det är precis som du skriver, varken svart eller vitt, alltså grått och just därför tycker det jag tycker. De Romer som kom hit på 15  
och 1600 talet har givetvis blivit uppblandade med tiden. Du skrev;
 Sedan en sak till Bo Arne. De resande som icke är romer har faktiskt anammat en romsk kultur rent yrkesmässigt  
Detta har ju faktiskt inget med genealogi att göra även om det var trevligt att de tog upp seder och bruk som de tyckte var bättre.
 
Resandeforskning och forskning om Romer är väldigt intressant. Det kräver betydligt mer omfattande utredningar och är krävande och utmanande. Framsteg görs hela tiden vilket är bra.
 
Jag sätter p för mig här, det var inte meningen att det skulle bli så infekterat för en rubrikändring men jag förbehåller mig rätten att tycka det blir fel.
 
Mvh
 
BAS