NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2007
Skrivet av: Richard Brun skrivet 2007-02-04, 17:59
Hej Fred. Jag ser fram emot ett mail privat om din länk. För övrigt tror jag detta forum har rätt vida gränser när det gäller kulturhistoriska omständigheter kring släkters och personers historia. Dock finns en restriktion att inte behandla nu levande personer (ja man får nog prata om sig själv förstås, och allmänt kända nulevande personer som kan betraktas som offentliga, och om nulevande forskare förstås).
 
Men så vill jag protestera lite. Du skriver i förra inlägget Någon gång tror jag mig ha hört, att man försökte med tivoli. Detta är ju lite konstigt uttryckt. I Katarina T:s bok Zigenerska ger hon ju en rätt omfattande egen barndomsskildring om livet på Taikons tivoli (med foton). Vidare framgår det klart av Tillhagens redogörelse för Johan Dimitri Taikons liv att tivoli var ett väsentligt näringsfång för honom och hans familj. Likadant med Brazil Jacks skildring av tivolilivet med Taikons. Dessutom kan jag meddela att Johan Taikon och Johan Dimitri 1922 blev medlemmar av den då nybildade Svenska Tivoliägareföreningen. Redan inom ett år blev de emellertid uteslutna ur föreningen av rasistiska skäl. Detta framgår dels av Tivoliägareförenigens medlemsförteckning som finns tryckt i föreningens Jubileumsskrift. Där kommenteras också saken i huvudtexten av redaktören. Därtill skriver Brazil Jack i sin memoarbok en indignerad kommentar till uteslutningen av Taikon och Dimitri. Där pekar också Brazil Jack ut den drivande personen i kampanjen mot de två zigenska tivoliidkarna. Det var fru Hartwig som Brazil Jack kallar zigenarhaterskan. Han går hårt åt henne.
 
Så nog var tivoli ett icke föraktligt inslag i Taikons och Dimitris livsföring.
 
Richard