NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2007
Skrivet av: Fred Taikon skrivet 2007-02-04, 12:54
Latjo Dives Richard.
Jo jag är ganska insatt i romerfråga. Hela min familj, sedan farfars tid har arbetat för romers lika rätt. Katarina var pappas kusin likaså Hans Caldaras. Bägge har vi arbetet i cirka 40 år som aktivister. Jag vet inte hur mycket man kan skriva här om just det? Jag ska försöka följa reglerna och inte breda ut sig. Samarbetet låter intressant efter som jag arbetar med hela den romska gruppen inklusive resandfolket. Dubbelklicka på mitt namn och kolla på länken.
 
Men vad beträffar namnen så är det släktnamn.  
Ang namnen så ligger det till så här.
Det som var mest vanligt bland romer var att man inte var lagligt gifta och därför blev de ofta att man använde både pappan och mammans namn.( har sin historiska orsak)Det finns fortfarande många som använder bägge namne.
Min systerdotter använder idag Taikon-Demeter.
Taik?mer är även det ett släktnamn. De mest vanliga familjenamnen i Sverige är, Bessik, Caldaras, Columbus , Daikon Demetri, Dimitri, Taikon-Dimitri Taik?mer Kai.
Sen förekommer det giftermål mellan romer och icke romer och då har man i vissa fall tagit det svenskklingande namnet, som Josefsson, Eriksson och Vilhelmsson.
Som du ser är det olika stavningar på Dimitri och många tror att det är en felstavning vilket det inte är.
Vi har släkt kvar i Ryssland och där en person som heter Nadja Demetri. Det förekommer även Demeter.
Namnet Dimitri används ofta i Greklans som förnamn. Det finns även bland romer i dag, man ser det mest hos Såkallade Finska romer.
 
Te av?s Baxtalo Richard,sa čiri familiasa.
Fred Taikon