NULL Skriv ut sidan - Wiberg / Viberg

Anbytarforum

Titel: Wiberg / Viberg
Skrivet av: Stefan Vestling skrivet 2012-11-26, 08:59
Jag ber också om all hjälp kring denna Karl Oskar Gottfrid Johannson (Snus-Oskar) f. 18/8 1890 i Norra Råda sn, Värmland, d. 5/5 1971 i Ljusdals långvård, Gävleborgs län. 2st barn med Gertina Emogenia Viberg f. jan 6 1897 samt gift och 7st barn med Sofia Alexine Viberg (Syster till Gertina) f. 15/2 1899 Älvros sn, Jämtlands län
 
Oskar finns med i föddelseboken Norra Råda C:8 (1889-1895) bild 60, där det står att Modern heter Mina Johansdotter från Nås, och fader okänd.. Mina Johansdotter går ej att finna verken i Nås eller i Norra Råda.  
 
Enligt släktingar tror man att mamman till Oskar heter Matilda samt att Alma Mina Vilhelmina Sofia Karlsson (Brun) är syster (troligtvis halvsyster i så fall) till Oskar. Men det är lika svårt fall här att få tag på föräldrarna. Alma är f. 16/2 1893 i Norra Råda och gift med Johan Fredrik Ferdinand Viberg (son till Bror Alfred Viberg). Hon finns i födelseboken Norra Råda C:8 (1889-1895) Bild 163, där moder anges heta Tilda Karlsdotter?  
 
Både Oskar och Alma verkar inte vara kyrkobokförda någon gång från deras födelse till 1922. Båda är överförda från födelseboken direkt till församlingsboken i Myssjö, se Myssjö AIIa:2 sid 169 . Detta borde väl betyda att man inte hittar dem i någon annan kyrkobok för åren däremellan. Mitt hopp står i att de kan har åkt fast för lösdriveri eller dyligt så dom finns i någon dombok där man ev. kan hitta mer information.