NULL Skriv ut sidan - Wetterstrand

Anbytarforum

Titel: Wetterstrand
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2008-05-01, 15:57
Har fått ett nytt mail från Bo Lindwall som kastar nytt ljus över det hela och föreslår Hans Nilsson, häktmakare i Askersund, som far till Nils Hansson Fahlgren och Sofia Hansdotter:
 
Postat av Bo Lindwall torsdagen 01 maj 2008 -15:10
 
Teorin om att Nils Fahlgren är Jakobs styvson är tilltalande, ett problem skulle kunna vara att Nils Fahlgrens mor kallas Maria Olofsdotter i hans personalier i Vreta klosters dödbok 1759 30/6. Men det är en sekundäruppgift och kan naturligtvis blivit fel, i Söderköpings dödbok 1745 2/11 kallas hon Margareta Persdotter men Maria och Margareta förväxlas ju också ibland, där uppges hon vara 80 år vilket måste vara ca 20 år överdrivet. Hennes första man och Nils Fahlgrens far kallas i Vreta kloster dödbok för Hans Nilsson och en sådan borgare i Askersund känner jag väl till. Häktmakaren Hans Nilsson var tidigare gift 1684 i Kristberg sn med Elisabet Matsdotter och hade sonen Antonius som föddes där följande år. Tyvärr finns det två häktmakare med namnet Hans i Askersund vid denna tid, denne Hans Nilsson samt en Hans Persson och när man hittar barn till Hans häktmakare från Askersund kan det vara svårt att veta vem som avses. Men jag tror jag har någorlunda koll på deras familjer. Hur som helst så måste Hans Nilsson alltså ha gift om sig med Maria (Margareta) Persdotter och med henne fått Nils som uppges vara född 1711. Maria måste då också vara mor till sonen Ludvig som föddes i Godegård 1713 (dp 22/11).
 
Hälsningar Bosse