NULL Skriv ut sidan - Wetterstrand

Anbytarforum

Titel: Wetterstrand
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2008-05-01, 00:11
Niclas Rosenbalck lanserar ovan (i ett inlägg den 27 april 2008) krämaren och borgaren Peter Hansson Saktmodig (ca 1678-1748) som en sannolik syster till Sofia Hansdotter (f ca 1698).
 
Jag hoppas att vi med de nya uppgifter jag nu kommer att presentera kan komma vidare längre fram och förhoppningsvis avgöra om de är syskon eller inte. Jag tycker att kopplingen till Söderköping och att båda har söner med namnet Tobias ger starkt stöd för Niclas hypotes.
 
Bo Lindwall tipsar oss i ett inlägg här ovan (från den 31 augusti 2005) om att det fanns en del resandebarn födda i Lönsås sn i Östergötland. Jag tog fasta på tipset och har gått igenom Lönsås födda, vigda och döda för perioden 1730-1750 (så här finns mer att göra!).
 
Ganska snabbt föll mina ögon på en glasförare och borgare från Falköping Nils Hansson och hans hustru Ingrid Andersdotter som får barnen:
Hans, f 1732 10/9 i Lönsås sn [Fornåsa C:2, s 495] (faddrar bl a Jacob Jacobsson i Hjo samt Jonas Andersson från Falköping och Magnus Andersson ibm)
Maria, f 1734 9/6 i Lönsås sn [Fornåsa C:2, s 501].
Anders, f 1735 22/11 i Lönsås sn [Fornåsa C:2, s 506]. (faddrar bl a borgaren Olof Larsson ifrån Hjo, uppenbarligen identisk med Olof Larsson Lejon, vars första hustru Maria Eriksdotter, dog just i Lönsås, se Bo Lindwall den 31 augusti 2005 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=124460)
Maria, f 1737 1/11 i Lönsås sn [Fornåsa C:2, s 511].
 
I Lönsås sn visar det sig att det inte bara är resande som har fötts och dött, det finns de som har gift sig också!
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/83800/150861.jpg)
 
 
d 17 Julii Wigdes drängen Johan månsson från Hamar
sokn i nerike med Enkian h. Sophia Hansdotter från Hio  
stad efter henes stiuffaders Attest Jacob Jacobssons och  
BarnEnns Farbroders Matthes danielssons både muntel.
och skrifteliga bewis, at den förra h. Sophias man
dödt uti en stor fattigdom
 
Vigsel mellan Johan Månsson Brun och Sofia Hansdotter 1737 17/7 i Lönsås sn [Fornåsa C:2, s 393].
 
Vi får här alltså slutgiltigt bekräftat att Johan och Mats Danielsson är bröder! Men ännu bättre, vi får också veta att Sofia Hansdotters styvfar var en viss Jacob Jacobsson, uppenbarligen identisk med den Jacob Jacobsson i Hjo, som är fadder till Hans, f 1732, se ovan!
 
I eftermiddag fick jag ett mail från Bo Lindwall, som satte igång associationsförmågan ytterligare, där han bl a skriver så här med anledning av Jacob Jacobsson Fahlgren: en syster är nog Anna Jakobsdotter som var gift med Jonas Andersson Utterberg som kallas kopparsmed från Falköping i Kullerstad fb 1728 och borgare från Falköping 1730 men som senare blev borgare i Söderköping där de flesta av släkten Utterberg höll till.
 
Efter att ha läst Anders Berg (den 29 augusti 2004) (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=124237) inlägg var det enkelt att förstå att Nils Hansson (glasförare och borgare i Falköping 1732, 1734 och 1735 samt från Hjo 1737) är identisk med Nils Fahlgren och att hans hustru är identisk med Ingrid Andersdotter Utterberg samt att de övriga faddrarna 1732 alltså är hennes bröder Jonas och Magnus Utterberg!
 
Därmed torde det också stå bortom rimligt tvivel att Jacob Jacobsson i Hjo är identisk med Jacob Jacobsson Fahlgren i Söderköping (Nils Hansson har alltså upptagit sin styvfaders efternamn Fahlgren). En diskussion kring Jacob Jacobsson har tidigare förts mellan Sonia Biörkeroth, Anders Berg samt Niclas Rosenbalck under Landskap: Närke: Socknar: Askersunds stadsförsamling: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-19 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=15655).
 
Av Sonia Biörkeroth får vi i ett inlägg i den diskussionen reda på att borgaren från Hjo stad Jacob Jacobsson och hustru Maria Persdotter från Askersund gifte sig i Tjällmo 1719 17/3 [Tjällmo C:1, s 61]:
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/83800/150862.jpg)
 
 
Vid många andra vigslar i Tjällmo används inte ordet hustru utan istället skrivs N N med N N, vilket alltså indikerar att Maria Persdotter var änka.
 
För att sammanfatta:
Maria Persdotter är först gift med en Hans, med vilken hon åtminstone har barnen Nils Hansson Fahlgren och Sofia Hansdotter, innan hon 1719 gifter om sig med Jacob Jacobsson.
 
Senast 1747 måste dock Maria Persdotter ha avlidit eftersom Jacob Jacobsson Fahlgren 1748 9/2 i Söderköping gifter om sig med Mats Danielsson Wetterstrands änka Helena Larsdotter, se .
 
Som en liten biprodukt hittade jag ytterligare två födelsenotiser i Lönsås som kan vara av intresse. Det gäller:
Magdalena, f 1742 5/7 i Lönsås [Fornåsa C:2, s 525], dotter till borgaren i Söderköping Magnus Utterberg och h h Maria Pedersdotter (faddrar bl a Helena Larsdotter i Söderköping); död 1742 16/7 i Lönsås [Fornåsa C:2, s 594].
 
Anna Maria, f 1750 26/7 i Lönsås [Fornåsa C:2, s 545], dotter till handelsmannen fr Söderköping Erik Lejon och h h Catharina Wetterstrand (faddrar Jacob Jacobsson, Nils Fahlgren och Paul Grönfeldt från Söderköping samt Margareta Fahlgren.
 
Låt mig avslutningsvis lansera Olof Larsson Lejon och Mats Danielsson Wetterstrands hustru Helena Larsdotter som ett sannolikt syskonpar. Utöver syskonparet Danielsson och Hans-son/dotter så passar det bra in om Olof Larsson Lejon och Helena Larsdotter är syskon (vad gjorde Olof Larsson Lejon i Lönsås annars?). Dessutom heter en av Olof Larsson Lejons döttrar Helena!  
 
Och ett möjligt (jag bara kommer med ett förslag) föräldrapar skulle då kunna vara krämaren i Hjo Lars Torsson (ca 1664-1705) och hans hustru Kerstin Nilsdotter.