NULL Skriv ut sidan - Westerling (Wallin)

Anbytarforum

Titel: Westerling (Wallin)
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2011-06-29, 09:14
Hej Paul!
 
Några luckor kan fyllas i. Jag har tittat lite på denna släkt tillsammans med några andra forskare, vilket mynnade ut i en bok om skarprättare Verner Wallins ättlingar, skriven för några år sedan av ättlingen Sven Lindahl (tyvärr numera avliden). Vad är ditt intresse i släkten?
 
Magnus Westerling bör vara avskedade krigsmannen Westerling, död 65 år 1808 18/2 i Östra Strö. Familjen har vistats en del i denna socken även tidigare. Åldern stämmer också bra.
 
Christina Hult har jag inte funnit död, men misstänker att hon lever ännu 1807 och är den hustru Christina Westerlin som är gudmor till Ingrid Helena i Hurva.
 
Vigseln i Remmarlöv hade jag inte. Tack för den. Carolina Lovisa B?ckner är född 1776 3/5 i Reslöv av korpralen vid Sprengtportska regementet och Livkompaniet Johan Henrik B?ckner (död 1820 6/10 i Håstad) och Anna Christina Lustig (död 1822 10/3 i Håstad). När dessa 1813 30/10 flyttar till Håstad står det i attesten att han är född 1751 15/1 i Berlin, och att hon är född 1748 28/8 i Flädie (dock ej funnen där).
 
Så över till barnen du frågar efter.
 
* Johanna Brita dör 1870 på socknen i Saxtorp, och går att följa i hfl. Var först gift med husaren Rasmus Sallin och sedan sammanlevande med en Carl Fredrik Svensson.
 
* Christina dör 1887 i Håstad, och var gift med husaren Bengt Bergqvist. Många barn i Håstad.
 
* Juliana Catharina var gift med Nils Larsson (av klockarsläkten Brygger, men lade bort släktnamnet). Dessa bor först i Stävie, men flyttar sedan till Lilla Råby, Lund. Där har jag den sista uppgiften 1835, då ett barn föds.
 
* Ingrid Helena saknar jag också alla uppgifter om efter födseln.
 
Jeremias Westerling måste ha dött senast 1810. Carolina Lovisa B?ckner gifter som änka om sig 1811 11/1 i Lilla Harrie med Lars Åkesson Schomell (Schumel). Dessa lever åtskiljda efter 1819 och jag vet inte vad som händer med henne. Schomell dör 1857 23/4 i Fattighuset i Västra Sönnarslöv.