NULL Skriv ut sidan - Westerling (Wallin)

Anbytarforum

Titel: Westerling (Wallin)
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2011-06-28, 21:20
Hej allihop! Dags att blåsa liv i Westerling-diskussionen igen.
 
Det har tidigare nämnts här på forumet om Magnus Westerling född 1742 i Simrishamn (död okänd tid och ort) och h.h. Christina Hult född 174? på okänd ort (död okänd tid och ort). Det har hävdats att paret vigs 1765 i Konga socken, men det är inte bekräftat. Christina har sannolikt systern Helena Hult som är gm artillerist, kramhandlare, lumpsamlare mm Alexander Holm.
 
Paret får ett antal barn bl.a. sonen Jeremias född 8/8 1771 i Katslösa, Kvistofta Socken. Denne Jeremias värvar sig till Drottningens livregemente som är förlagt i STRALSUND. Först tjänstgör han i Kapten Hysinges kompani på N:r 92 och i början av 1800-talet tas kompaniet över av Kapten Vogelsang. Jeremias rymmer från regementet 20/5 1805 (sannolikt ej återvänd efter permission).
 
Jeremias gifter sig i Remmarlöv 1793-12-15 med Carolina Lovisa Buckner född 1777 på okänd ort (död okänd tid och ort) och vars fader bör ha hetat Johan Buckner (lever 1797). De får 3 döttrar i Lilla Harrie socken 1797, 1800 och 1803. Alla dessa tre döttrar Johanna Brigitta, Christina och Juliana Catharina har jag stött på under 1820-talet, men jag tappar bort någon av dem. Ingen av dem har jag lyckats spåra bakåt från 1820-talet till föräldrahemmet. Ytterligare en dotter till paret, Ingrid Helena, föds 1807 i Hurva socken. Henne har jag inte stött på alls.
 
Känner någon igen dessa personerna? När dottern Johanna Brigitta föds 1797 i L.Harrie så är mormor Christina gudmoder (morfar lever också, men var?). Nästa dotter döps till just Christina. Har mormor Christina Hult dött mellan 1797-1800? Var?
 
Tacksam för all hjälp
 
/Paul Bergström