NULL Skriv ut sidan - Westerling (Wallin)

Anbytarforum

Titel: Westerling (Wallin)
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2010-09-07, 12:39
Hej!
 
Niclas Rosenbalck har frågat mig lite kring Werner Nilsson Wallin då han varit intresserad av styvfadern Petter Nilsson Brun. Märkte att jag inte egentligen har kollat så mycket på det här (andrahandsuppgifter). Så jag kollade upp lite av andrahandsuppgifterna och upptäckte en sak som gör mig lite osäker på saker och ting.
 
Petter Bruun gifte sig med Sofia Vernersdotter 1693-12-15 i Helsingborg.
 
 
Enligt Rådsrättsprotokollet från 19/10 1709 (förmedlat av Gerd Holmström 1999-02-15 i denna tråd) så vill Mästerman Per Nilssons änka att mästermansgesällen Tobias Janert skall få tjänsten som skarprättare då han lovat att konservera henne. Sökande till tjänsten är också änkans son Werner Nilsson.
 
Uppgifterna jag fått säger att Werner Nilssons pappa ska vara nattmannen i Helsingborg Nils Andersson. Han begrovs 1692-10-20 i Helsingborg enligt dödboken. Inte 1693-03-16 som det står på annat ställe (varifrån kommer detta datum?)
 
1688-10-24 föddes Nattmannen Nils Anderssons dotter Anna Sophia. Modern anges heta Maria
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/83800/305622.jpg)
 
 
Se: Helsingborgs stadsförsamling C:1 (1688-1709) Bild 12 / sid 10 (AID: v107201.b12.s10, NAD: SE/LLA/13171)
 
Niclas skrev följande till mig tidigare idag:
 
Werner har en son Fredrik - uppkallad efter vem? Fredrik Olsson ifr Alingsås har uppkallat sin son Werner Fredriksson efter Werner Wallin enligt vad WF själv påstod vid Malmö kämnärsrätt. Finns det släktskap mellan Fredrik olsson o Werner Wallin ? FO är son t bödeln Olof Jonsson Ulf i Skara,,, sakrprättarsläkt
 
Med tanke på att Nils Andersson verkar ha varit gift med en Maria och inte med Sofia (om det nu inte är felskrivning i födelseboken förstås) kan fadern vara en annan Nils som på något sätt är släkt med ovannämnda Fredrik Olsson / Olof Jonsson? Eller är det Sofia Vernersdotter som de kanske är släkt med?
 
Hur som helst funderar jag på vilka belägg som finns för att nattmannen Nils Andersson är Verner Nilsson Wallins far...
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av MartinB 2010-09-07 15:28)