NULL Skriv ut sidan - Svart

Anbytarforum

Titel: Svart
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2010-04-10, 17:05
Jag trodde Svart från Växjö var skötsamma, lite tråkiga att forska i, men.... I Niclas tidigare inlägg angående en Christian Hallberg så framkom ju lite att fundera på.  
 
Anna Brita Svart som hade en dotter Anna Maria Rydberg och som jag skrivit om tidigare, hade alltså en bror som mördat en krämarepiga Margreta.
Och som umgicks med en mordbrännare. Är det Jöns eller Erik Olofsson Svart som åsyftas?
 
Niclas skrev i mars;
 
 
Christian Hallberg ska vid krigsrätten i Kalmar, liksom vid Kristianstad landskansli förhör med honom, ha erkänt att han år 1736 tänt eld på Qwistalånga by som brunnit ned, dessutom att han ihop med en man vid namn Svart ifrån Laholm varit delaktig att ha mördat en krämarepiga Margreta. Svart som var mördaren ska vara son av den så kallade gamle Swarten som förr bott i Laholm och nu är död. Svart och Hallberg hade senast talats vid 1744 på Värnamo marknad då denne varit i följe med Sandbergarne ifrån Växjö (anm. dessa Sandbergare, Johan, Christoffer, Peter och Gustaf Sandbergare var på mödernet av häktmakarsläkten Skotte som verkat i Bogesund, Hjo o. Växjö; släkten Sandberg i Växjö lämnade resandelivet och blev etablerade handelsmän med flera framstående ättlingar).  
 
Tänkte också på att Anna Brita Svart hade en syster Clara som dog 1737.
 
Anna Brita ska enligt uppgifter jag fått av Arnvid Lillehammer, fått en dotter Clara med Peter Rydberg. Namnet Clara är vad jag vet inte så vanligt bland tidiga resanden men det här styrker kanske Arnvids uppgifter att Clara Rydberg som reser med syster Anna Maria verkligen är systrar. Clara är förmodligen uppkallad efter sin moster. Dessa kvinnor har tidigare diskuterats under Rydberg.