NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 september, 2010
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-03-22, 14:50
Jfr uppgiften ovan den 28 april 2004 - 19:34 - där nämns om vallackaren Nils Ståhlberg  i Kullings dombok 1797:
Nils Ståhlberg beskrivs med föjande ord: Befinnes lång till växten med stark kroppssammansättning och grova lemmar,säger sig vara 68 år gammal, ehuru han till utseendet tycks icke hava upphunnit 50 års ålder, skall blivit född i Bergslagen och Grythytte Socken (i Wästmanland), och har varit soldat vid Wästgöta Dals Regemente och efter erhållet avsked blivit antagen till valackare här i länet, bor nu på Dal i Wedbo härad och Färgelanda Socken å ett nyhemman eller torp under hemmanet Högen vid namn Gammelös(!)vilket han tillhandlat sig uder förpantningsrätt under 30 års tid.
 
När jag söker i Centrala soldatregistret - detta svårhanterliga mästerverk - får jag följande träff jag inte blir klok på:
(https://forum.rotter.se/discus/messages/83800/138354.jpg)
 
- finns det en socken med namnet St Peder ? Jag kan ej finna denna som en socken i de register om församlingar jag har tillgång till, däremot vet jag att Lödöse idag har en församling som de kallar S:t Peder. Hur finner jag kyrkboksmaterial för denne Nils Ståhlberg - han verkar onekligen intressant i samband med det inlägg som gjordes 2004 28/4.