NULL Skriv ut sidan - Skarman / Scharman

Anbytarforum

Titel: Skarman / Scharman
Skrivet av: Ann Rådemark skrivet 2006-11-06, 10:17
Tack Anders och Olle!
Som du så riktigt inledde, Anders, har jag väl ungefär samma uppgifter som du angående den här familjen.  
Jag har uppgifter om två Anna Gustava Levall, där den ena (Anna Gustava f 1823 Trolle Ljungby) verkar vara den andras (Anna Gustava f. 1866 Blentarp) mor. /Folkräkn. 1890/
Eftersom Brita Maria Carolina Levall eventuellt uppkallas efter Brita Maria Skarman, som dessutom finns med på dopet, kanske Brita Maria är syster eller eventuellt faster/moster till C.M. Levall? Ett problem är ju att hitta alla barn i familjerna eftersom de åker runt så mycket.
Greta Lovisa  Levall hamnade så småningom i Abbekås hon också, precis som sin stora syster Brita . Hon var fästequinna i no 2 Abbekås och kallade sig Greta Lovisa Magnidotter. Hon sammanlevde med Arbetskarlen/smeden Jonas Carlsson Petersson, född 1859 i Malmö. De hade tillsammans en son, Carl Julius f 1871 i Skifvarp, och Greta hade en dotter från tidigare som hette Maria Charlotta f. 1864 i Markaryd.  Greta dog 1876. Dessa två föräldrar döms 1874 av Albo häradsrätt till straffarbete och dessutom förust av medborgerliga ??? - vet någon vad det står?- i ytterligare fyra år. Detta hämtat från hf 1869-76 i Skifvarp och prästens marginalanteckningar är svårtydda för mig. Det finns även en annan passage som jag inte kan läsa. Tar tacksamt emot hjälp!
Jag vet att Anders Andersson levde omkring 1915, och jag har också indikationer på att hustrun Brita Maria levde 1920, men de är inte begravda i Skifvarp och jag hittar inga dödsattester. Om någon vet något blir jag glad!  
Tack Olof för ditt utdrag från häktet. Jag antar dock att det inte är C.M. Carlsson Levall Skarman det handlar om, årtalet tyder på det, utan någon likanamnad i den släkten.
Hälsningar
Ann