NULL Skriv ut sidan - Sandelin

Anbytarforum

Titel: Sandelin
Skrivet av: Carina Ohlsson skrivet 2011-01-17, 15:37
Hej Stig-Ove!
Vad jag har saknat dig, det var länge sedan sist.
Jodå, jag har lite om Frans Oskar f. 1830-03-25 i Norra Ljunga (F).
 
Han beskrevs så här vid ett tillfälle:
”En lång mager man med särdeles mörk ansigtsfärg, hög panna, svart yfvigt hår, svartbruna ögon och stor näsa”.
 
 
 
Hans egen berättelse från Östbo HR. Volym: AIa:85. Ht 1861-12-07, då han stog tilltalad för dråp på sin bror Carl Otto Sandelin:
” Född år 1830 i Ljunga Sn., der hans fader varit Kopparslagare och gift med hans moder. Efter att en korrt tid hafva bft., genom fadrens föranstaltande, undervisad i Ekesjö skola, lemnade sen, sju år gamal föräldrahennet och begaf sig till en ogift moster vid Cedersbergs Glasbruk i Ulest? Sn. för att biträda henne vid glashandel, som hon idkade. Dermed sysselsatte han sig till 15 års ålder och åtnjöt ej under tiden skolundervisning. Den läsdom han i Ekesjö skola inhemtat, bestående i innanläsning men dock tillräcklig för hans beredning till H. H. Nattvard, som skedde då han var 16 år gammal och under det han tjenade några månader hos en torpare i Nys Sn., hken. plats han antagit, emedan mostren hade svårt att försörja honom. Han återwände dock efter Konfirmationen till förberörde glasbruk och sysselsatte sig dels med glashandel och dels med bleckslageri, som han haft tillfälle att vid Glasbruket lära.
   17 år gammal blef han antagen till Grenadjer vid 2dra LifGrenad. Rgtet. och Linöpings Komp.; men då det förspordes att Rgtet. skulle kommenderas till Dannemark, hade han, som förut begärt korrt tids permision, af räddhåga för kriget beslutat, att icke vidare inställa sig vid Rgtet. Han förfalskade derföre sin permisionssedel och uppehöll sig på åtskillige ställen, utöfvande Bleckslagareyrket”.
 
Om du är intresserad kan jag maila några rtg-protokoll ang. Frans Oskar.(https://forum.rotter.se/discus/messages/83800/316197.jpg)