NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-26
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2003-07-09, 10:39
Hej!
 
Först hade vi Petter Haraldsson. Den enda noteringen jag har hittat i mina anteckningar är från mantalslängd 1722. Jag har för mig att han finns med några år före detta också, men av någon anledning har jag inte skrivit upp det eller så har jag skrivit det på något annat ställe som jag inte hittar just nu (jag har gått igenom Falkenbergs mantalslängder flera gånger).
 
Mantalslängd 1722 (daterad 29/1 1722), Falkenbergs stad, Hallands län:
Petter Haraldsson ______________
 Johan Haraldsson ______________} fl. till Wexiö
 
När det gäller Jöns Nilsson Lund, som förekommer första gången i mantalslängd 1702 (daterad 1702 6/2) i Falkenberg och är då ogift, så tror jag inte att han är far till Per Jonsson Lund. Jöns Nilsson Lund bör ha gift sig 1702 för i mantalslängd 1703 (daterad 1703 23/2) finns streck för hans hustru (som för övrigt hette Gertrud). Paret har av mig åtta kända barn, varav tre bör vara födda under parets första år som gifta. Per Jonsson Lund bör ju för att hinna med och vara borgare i Falkenberg innan 1722 (jag har inte antecknat något om honom i mina utdrag från mantalslängderna i Falkenberg), senast vara född 1695 och kanske ganska mycket tidigare. Enda möjligheten skulle i så fall vara att Jöns Nilsson varit gift en gång tidigare, men jag tycker att noteringen i mantalslängd 1702 då skulle varit änkeman istället för ogift. Till viss del öppnas dock möjligheten till detta genom att Jöns Nilsson Lund hade en dotter Maria Lund som gifte sig så tidigt som 1719 15/11 i Falkenberg [Falkenberg C:1] med Lars Marin, om nu detta är en dotter så det inte är en syster istället (Jöns Nilsson Lund hade bevisligen en syster Anna Greta Nilsdotter som gifte sig 1719 11/1 i Falkenberg med Johan Svensson Wulf). En annan trolig syster till Jöns Nilsson Lund var den Regina Nilsdotter som var gift med borgaren i Ulricehamn Jonas Lund, död 1724).