NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2007
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2007-03-22, 11:11
Hej Bosse!
 
Du skriver i ett av dina inlägg den 4 mars att Olaus Rosenqvist var 'son till valackaren Jakob Rosenqvist och Sofia Lindqvist. Han kallas i passjournal ett spätt gossebarn 1788 1/8 varför han bör vara några veckor äldre än vad uppgiften i hfl ger vid handen.'
 
Finns det någon annan källa som anger dessa som Olaus Rosenqvists föräldrar än att de hade ett spädt barn 1788 1/8?  
 
När jag gick igenom gamla anteckningar (man har ju inte allt i huvudet eller ens i databasen) så hittade jag nämligen uppgifter om en Jacob Rosengren och hans hustru Sophia Lindqvist. Han kallas i passjournal 1798-1800 valackare och f d korpral då han uppträder med hustrun Sophia Lindqvist och även dotter Greta [Göteborgs och Bohusläns länsstyrelse, Landskansliet B V a:2, passjournal 1798 7/6, 1799 21/6, 1800 10/6].
Jag har också kollat passjournalen 1788 1/8 och där står det Rosenqvist, men det är väl uppenbarligen samma person?!  
 
Till yttermera visso har jag antecknat att Jacob Rosengren och Sophia Lindqvist fick sonen Andreas, f 1788 30/5 i Hol sn (Älvsborgs län) [Hol C:1, s 131]. Så det späda barnet i passjournalen borde då syfta på denne Andreas, som vi tillfället var 2 månader gammal.
 
Denne Andreas skulle kunna vara identisk med den Andreas Rosengren, som nämns i en passjournal 1800 23/6:
Soldathustru Anna Dorotea Björling med ett gossebarn Andreas Rosengren och flicka Anna Beata fick till idkande av glashandel pass till Östergötland och Kalmar län [Göteborgs och Bohusläns länsstyrelse, Landskansliet B V a:2].
 
Slutligen kan nämnas att änkan Sophia Lindqvist nämns i passjournal (Göteborg) 1805 4/9 med ett flickebarn och 1808 16/5 med dess dotter (ej namngiven).
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel