NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2007
Skrivet av: Lena Eriksson (Lena) skrivet 2007-03-19, 15:34
Hej Marie!
 
Först kanske du kan förklara vad du menar;
 
Kanske dags att rensa upp där inga källor anges eller där man förmodligen eller troligen antar om personer  
Det börjar bli tröttsamt att se all forskning utan källhänvisning  
Vidare skriver du,
Och för att styrka Carl Fredrik 1814  
Så tar jag ur samma längd HIII:8 696.6.55200  
 
Ynglingen C Fredrik Rosenqvist son af Glashandlaren O Rosenqvist född i ........ Strömstad 30 sep 1814 osv..
 
Jag vet inte vad det här säger mig, menar du styrka att han är född 1814? Har du kollat källan, dvs födelseboken för Strömstad 1814? Det har jag och där är han inte!
Att folk lämnade in falska attester var för övrigt inget ovanligt. Och inte var det heller så lätt för myndighetspersoner  att se hur gamla de var, det framkommer väl tydligt här under de olika resandesläkterna att åldern, den ändrade man lite som man tyckte det behagade.
 
 
Karl Fredrik tog alltså sin styvfars efternamn, som också Bo Lindwall skriver.
Modern, Anna Katarina Bern/Bärn levde åtminstone 1816 med Karl Magnus Lindgren, första gången jag ser Rosenqvist och Bern/Bärn i svensk passjournal är år 1817.
Olaus Rosenqvist får en son Johannes 14/10 1814, okänt var (se Bosses inlägg) med en Maria Tengholm. Volontären Olaus Rosenqvist (kanske samma) får en dotter Dorothea 4/7 1816 med Ulrika Laurin (Nils Rosenbalck).
Så hur Karl Fredrik skulle kunna vara en son till Rosenqvist, det vet inte jag. Inte omöjligt men knappast troligt.
 
 
Om man inte skulle spåna och spekulera i släktforskningen, skulle den bli allt tråkig. huvudsaken är väl att spånet inte blir till sanning!  
Och skulle man tröttna, får man väl göra nåt annat! :-)