NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-25
Skrivet av: Bo Lindwall skrivet 2007-03-07, 09:20
Jag har inte fler barn än de ni räknat upp ovan. Eftersom modern till barnen inte blev kyrko- eller mantalsskriven förrän 1900 31/12 då hon infördes i Vimmerby sfs på grund av egen muntlig uppgift så är det inte lätt att veta var barnen föddes. Uppgiften att det var 13 barn kommer från en anteckning om sonen Johan Gustaf i Nya Varvet DIIIe:9: fadern och modern kringstrykande tattare som utan att leva i lagligt äktenskap haft 13 barn av vilka nu 7 leva, alla okunniga utom en flicka som lärt att läsa och nu är gift i Sävsjö.
                 
När det gäller sonen Alexander så var han född i Skede sn, ej Skeda, och avled samma dag. I födelseboken har han fel föräldrar, i dödboken står: Barnet var icke de uppgivne föräldrarnas utan tillhörde en okänd hästskojare och tattare som stulit Jonssons betyg.  
 
När det gäller den eventuella dottern Ulrika Vilhelmina född 1879 23/6 i Lofta sn, så tror jag inte att hon hör hit. Hon är säkerligen identisk med en Ulrika Vilhelmina Emanuelsson som uppgav sig vara född 1877 27/3 i Lofta sn, när hon blev kyrkbokförd på egna uppgifter i Jönköping 1898 15/5. Eftersom födelsedatumet är felaktigt kunde hon väl inte få något betyg från Lofta. Hon var gift tre gånger och hade många barn. På grund av namnet Emanuelsson så tror jag inte att hon hör till denna syskonskara. Vem hennes mor, Gustava Vilhelmina Rosengren, är vet jag inte.
     
Gustava Vilhelmina Magnusdotte Bergström var född 1847 26/11 i Östra Vingåker sn, Södermanland, och dotter till hästskäraren Magnus Peter Bergström och Karolina Flinta eller Bärn. Karolina gifte senare om sig med fältjägaren och valackaren Karl Johan Dahl (född Holm), varför Gustava Vilhelmina också kallas Dahl vid något tillfälle.