NULL Skriv ut sidan - Rosengren

Anbytarforum

Titel: Rosengren
Skrivet av: Kenneth Bergsten skrivet 2013-04-19, 10:44
Hej i lite koll på Rosengren för att kunna se en gemensam nämnare med de olika släkterna så fann jag en sak som jag undrade över. Gabriel Wallgren lägger ut 10 nov 2006 en födelse på Hilma Augusta Erlandsson,f 1865-11.24. Mor:  Britta Stina Karlsson (Larsson , Rosengren ) f 1844 i Frändefors. Dotter till Carl Reinhold Larsson Rosengren 1813.
Min fråga gäller faddrarna.
 Min tanke är att Carl Fredrik Larsson är Britta Stinas bror Carl Fredrik Larsson ( Karlsson, Rosengren ) f 1836.11.16 under Vassbotten, Naverstad, men döpt på Dal som ligger i Rölanda. Jag har anteckning att hans tredje kvinna var av Rossläkten men inget förnamn.  Anna Lovisa Pettersson passar ju bra som den : f 1842 och dotter till Otto Petterson Rolin, Ros (Styvson till Johaness Roos och mor Anna Lovisa Westberg ( Klarin, Rosengren) f 1800 Väckelsång ) och Sofia Albertina Roos f 1818.
Tycker det passar bra men alla namnlikheter kan ju ställa till det mest självklara. En gemensam nämnare i sammanhanget är att dottern som föds här Hilma Augusta Erlandsson blir ilag senare i livet och får barn med Otto Karlsson Roos. Två av deras söner är morfar o farfar till min mor. Han Otto Karlsson är barnbarn till Anna Lovisa Westberg f 1800 och Johaness Roos. Så det är mycket släktskap emellan dessa på, Rosengren, Roos och Westberg/Klarin7Rosengren. Tack på förhand.