NULL Skriv ut sidan - Rosengren

Anbytarforum

Titel: Rosengren
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-10-08, 20:38
Rosengrens äldre led är svårpusslande - jag söker alla möjliga kompletterande uppgifter till följande:  
 
I GMR för Konungens Eget värvade regemente till fot vid olika skånska garnisoner återfinns för åren 1767-81 soldaten Lars Rosengren född c:a 1742 i Skåne. Jag spekulerar i denne Lars Rosengren kan vara identisk med den kringvandrande permitterade soldaten Lars Rosengren som med hustrun Stina Jokaimsdotter får sonen Helge 1768 i Ljungby, Halland [Ljungby CI:3 (1750-1806) Bild 67 / sid 115]. Notera här dock att det finns ytterligare en soldat Lars Rosengren (född c:a 1726 i Västergötland och död 1770 i Varberg 12/6) som tjänstgör vid Varbergs garnison (möjligen även Stralsund men osäker på detta).  
 
Var denne Lars R. född 1742 seden försvinner efter 1781 är mig obekant. En samtida person, som genom namnen blir intressant då personerna rentav kan vara identiska, är glasföraren vid Limmareds glasbruk Clarin Rosengren, som med sin hustru Stina Wimmercrantz får en dotter Walborg född 23/12 1779 i Södra Åsarp (P) och död 1780 3/5 i Skänninge (E). Han dyker sedan upp igen 1782 17/10 då det vid Jönköpings landskansli utfärdas ett resepass honom och hustrun Stina Joachimsdotter för varjehanda glashandel uti Linköpings län. Av Hr Lindwall får jag sedan per e-post veta att han med familj 1786 1/2 intas på Vänersborgs kronohäkte för landstrykeri (Clarin Rosengren Fredriksson med dess föregivna hustru Anna Stina Jonsdotter och son Carl Fredrik) och 13/2 blir förpassade för att inställa sig vid Limmareds glasbruk. Vid genomgång av Limmareds glasbruks illa skrivna men förövrigt mycket intressanta mtl, framgår ingenting om Clarin varit mantalsskriven där. (Här vill jag nämna möjligheten att Clarin både är soldat och glasförare på samma gång då jag tidigare noterat att t.ex. den väldigt besuttne Laholmsborgaren Johan Kindberg f. 1724 samtidigt var värvad soldat nere i Skåne i större delen av sitt liv.)
 
En inte helt betydelselös sak att nämna är att då Lars R. f. -42 får sonen Helge står en Ludvig Lindqvist som dopvittne, som mig veterligen borde vara identisk med västgöta-krämaren och soldaten Ludvig Lindqvist alias Wimmercrantz. Senare då Clarin R. är glasförare vid Limmared finns troligen där även en Jacob Rosengren (beskrivs undersätsig till wäxten och med swart hår i POIT då han blir åtalad på 1770-talet i Östergötland), som jag nämner i ett inlägg från 2011 28/10, som är gift med en Sofia Lindqvist som måhända är besläktad med denne Ludvig Lindqvist (Hur är de släkt?). Då paret Rosengren-Lindqvist redan finns beskriva på AF hänvisar jag enbart till de inläggen:
 
1)  
2) http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=83800&post=806593#POST806 593
3)  
 
En slutfunderingen från min sida som jag inte lyckas besvara (även om jag har mina funderingar) - vilka kan vara föräldrar till Clarin Fredriksson Rosengren och Anna Stina Joakimsdotter Wimmercrantz ?
 
(Meddelandet ändrat av ljungquist 2012-10-08 21:37)