NULL Skriv ut sidan - Rosengren

Anbytarforum

Titel: Rosengren
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-03-11, 17:40
Johan Fredrik födds 1822 28/8 och döps den 29:e på Jönköpings arrest, föräldrar är intagna Christian Rosengren och Sofia Albertina Lund [29 år]. J. F.  blir sedan som fadern häradsvallackare i Kinds härad. Christian åtnjuter 1821 29/1 godkännelse av Kinds häradsting att verka såsom nattmansdräng åt Gustav Albrekt Arvidsson (hfl). Då både J. F. och C.  varit häradsvallackare i Kind, och C:s syskon uppenbart är födda inom häradet, kan detta väl tyda på att även Carl Fredrik (f. -78) haft bygdens förtroende för denna post en tid. Närmare kontroll av härads- och sockenprotokollen behövs dock här.  
 
Carl Fredrik i Örby (död -58), vill jag spekulera i om han kan vara identisk med Carl Fredrik f. 1796 9/7 i Kumla (E) och son till soldaten och lumphandlare vid Lessebo Christian Rosengren, som nämnts i tidigare inlägg. I nuläget vill inte jag svara på om det rör sig om en eller två Christian, men jag vill hävda att Christian och Carl Fredrik (f. -78) inte är identiska. Detta då C. F. vid tiden om år 1800 är verksam uti Kind medan Christian är knuten till Kristianstad, men kanske är de bröder eller släkt. Enligt uppgift här på Rötter av H. Skogsjö lär Christian vara född c:a 1770. Av GMR för Kungens får jag att han är född 1782 i Småland. Detta kan ju tyda på att det rör sig om två olika Christian.  
 
Samtidigt återfinns vid samma regemente en Jonas Rosengren född 1772 i Smålen (Småland), som kan vara identisk med den Lessebolumphandlare Jonas Rosengren som N. Rosenbalck nämner här 2005 23/9 och kanske sålunda en broder till Christian, samt en resandesoldat Henrik Rosengren född 1774 i Skåne. Kanske kan även trumslagaren Axel R. född i Skåne knytas till dessa då nattmannen Elias (Carlberg?) Rosengren har en son Axel (död i späd ålder) jag tidigare meddelat här.
 
//Carl Johan Ljungquist