NULL Skriv ut sidan - Roos / Ros / Rosch / Råsch

Anbytarforum

Titel: Roos / Ros / Rosch / Råsch
Skrivet av: Inger Ericsson skrivet 2012-10-10, 10:26
Jag har en hel del frågor som jag gärna skulle vilja få svar på.Jag blir lite konfunderad när jag läser i Passjournalerna. Källa: Jämtlands läns länstyrelses landskansli Passjournaler SE/ÖLA/1937/C IX/I (1814-1856)
 
Djurläkaren Andreas (Anders) Andersson Ross med hustru Gustafva Berg passerar gränsen ett flertal gånger. De har pass
som är utfärdade i Piteå. På bild 136 har de med sig två barn, bild 139 tre barn,  bild 141 fyra barn och bild 158 två söner och två döttrar. Vad som gör mig förvirrad är att på pass utfärdat juni 1847 eller 1848 i Piteå (bild 162) står det djurläkareenkan Gustafva Berg. Änka? Avled inte hennes man 1855 i Fors?
 
Är Andreas Wilhelm Andreassen Ros, född 1818 samma person som den Andreas Wilhelm Ros som enligt uppgift föddes 1816 i Brevig(Brevik) Jag hittar ingen bekräftelse på födelseår och plats när det gäller den sistnämnde.
Är det bekräftat att Andreas Wilhelm född 1818 avled 1878? Om svaret är ja så kan de inte vara samma person eftersom
AWR född 1816 avled i Hammerdal 1872.
 
Enligt uppgifter från släktingar så kallade sig AWR (f 1816) Rasmus. Det gjorde även Andreas (f 1818) enligt kyrkböcker i Norge och i Eilert Sundts skrifter. Hur pass trovärdig var ES? Jag hittar en del frågetecken i hans texter.
 
Vid förfrågan till Riksarkivet i Norge får jag svaret att de inte har tid att hjälpa till och att de båda Andreas
antagligen är samma person eftersom de kallade sig Rasmus. AW (f 1818) använde också Rasmussen.
Var detta rörigt? Ingenting mot vad jag själv är i hjärnan.  
 
AWR (f 1816) gifte sig i Hammerdal 1868. Bör det inte finnas något papper som bevisar födelseår och plats för födelse?
 
Vi är flera släktingar som slitit med mysteriet AWR i många år.
 
Hälsningar,
 
Inger Ericsson