NULL Skriv ut sidan - Norman

Anbytarforum

Titel: Norman
Skrivet av: Lena Eriksson (Lena) skrivet 2006-10-20, 12:24
Undrar ändå om man verkligen kan betrakta Karl som resande, far är arbetskarl (om det nu stämmer), Karl arbetar på bommullsväveri, tar jobb som kock och börjar först omkring 1845 vistas ute på vägarna, kanske runt 30 år gammal.  
Är han inte en vanlig vagabond, luffare, en man utan jobb som träffar på en kvinnan av resandesläkt, i alla fall på morssidan? Det är väl lite samma typ av människa som Anders Byström-Hallin som du skrivit om i årsboken -95?
 
Hursom, jag tror det är samme man som hittas död i Bergsjö (X) den 13/6 1876. kringvandrande fd sjömannen Karl Norman, omkring 70 år. Okänd dödsorsak.
 
Vad gäller Anna Maria Broberg så har jag en uppgift om att hon har två bröder, Klas Lindgren och Olof Broberg. Och att hon skulle vara född i Finland och flytt undan kriget 1788. Men just nu hittar jag inte källan.
Kan du berätta mer om denna kvinna? Vem var Skarberg? Hans Lind?
 
Israel Fridfeldt verkar vara densamme som den Israel som intas som åttaåring 1784 på Sthlm:s barnhus, far artilleristen Israel Fridfeldt, mor tyvärr utan namn, båda döda.
Israel dy beskrivs senare som enögd och koppärrig, enligt uppgift död (drunknad) i Skog 1834, ej där.
Anna Maria ska ha dött samma år på Norrmalms straffängelse.
 
Jag har hittat 7 barn till Anna Maria;  
 
Dorothea Katarina * 1803
Brita Kristina * 1811
Anna Maria * 1815 ca  
Daniel * ?
Johan Israel * ?
Ingegärd * 1820 18/10 Gudmundtrå (Y)
Karl Johan (Fridfeldt) * 1822 Litslena (C)
 
Finns det fler?
I fångjournalerna anges Arbrå (X) som födelsort för flera av barnen och de förpassas också dit. Har inte hittat några av deras födelsenotiser där.
 
Anna Maria Norman född 1850, fick också en son Karl Gustav (Andersson) 1875 i Hälsingtuna (X). Denne var också inskriven på sjömanshuset i Hudiksvall och arbetade både som jungman och lättmatros under 1890-talet. Han fick flera barn med Alexandra Byström-Hallin, dotter till Anders här ovan.
Enligt tidigare, nu borttagna inlägg kallades Anna Maria Lapp-Mari och blev omskriven i en Hälsingetidning. Den artikeln skulle vara intrssant att läsa!