NULL Skriv ut sidan - Norberg / Nordberg

Anbytarforum

Titel: Norberg / Nordberg
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2008-07-14, 21:01
Ja du Niclas, det var just det där med domböckerna, man vet ju inte i vilka man ska leta....
Jag tror Jakob Fredrik var född i slutet av 1738. Om Armfeldt sticker i början av det året kan sonen vara född kanske i november typ? Anna Margaretha som föds i augusti 1740 bör ha blivit till vintern 1739-1740.
 
Jakob Fredrik säger sig haft en bror Carl Gustav som dog ung. Visserligen säger han att denne hette Armfeldt, men det kan ju stämma med sonen med samma namn som modern fick med Sommerfeldt i Gbg 1745 och som dog några månader senare.
 
Han säger vidare (förhöret 1776) att han var i Gbg tills han blev 17 år och kom så till Laholm. Han finns i mtl 1756 (upprättad 1755 antar jag) hos Marin Andersson, ogift och skriven som von Arenfelt om jag läser rätt.
Vid den här tiden har han och hans halvbror Peter Nordberg begått stölder och våldsamheter och hamnat på Varbergs fästning. (Bergstrand) Det tyder väl på att denne halvbroder borde vara i moderns son i förhållande med Vidrik? Dvs före Armfeldt...
Tycker annars Peter skulle vara lite väl ung för att sitta på fästning.
 
Vad gäller fadern Armfeldt så förstår jag fortfarande inte hur han kan försvinna i början av 1738 0ch sen dyka upp som mantalsskriven sergeant i Arbrå i december 1740 för att sen försvinna igen. Men nu börjar det kännas som lite rundgång, lite nya infallsvinklar skulle behövas!