NULL Skriv ut sidan - Norberg / Nordberg

Anbytarforum

Titel: Norberg / Nordberg
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2008-07-13, 15:20
--------------------------------------------------------------------------------
I Kaptensgården i Kyrkbyn bor kaptenen vid Arbrå kompani Jonas Astner född 1685, död 1766. Han gifte sig 1743 med en Helena Lingzelia, dotter till Arbrås pastor Lars Lingzelius. Hon var född 1710. När gossen Georg Petter döps i Undersvik 1725, är Jonas dopvittne tillsammans med Hedvig Sofia. Även så ...Lingzelius.  
 
Fredrik Armfeldt borde befinna sig i Åbo 1726-1727 när de två barnen dör? Hiski har inga uppgifter från de åren vad jag kan se. 1730 avgår han med pension och 1733 är han i Sthlm för att sen dö i Åbo 1741. Hustrun är dopvittne i Undersvik 1725 och i Hamrånge norr om Gävle 1743 och dör i Gävle 1747. Jag tycker det verkar som de inte levde tillsammans så värst länge.  
 
När sonen Jakob Fredrik kommer till Arbrå med sin gravida (?) hustru Anna Katarina är alltså far och styvmor (?) bortflyttade. Drygt ett år senare försvinner sonen, eller är han död? Och redan våren 1744 befinner sig fru Möller i Köpenhamn och gifter om sig där.  
 
Nu undrar jag, Vidrik Persson Nordberg var soldat 1737, ev tidigare vid Bousquets regemente och Aminoffs kompani. Samma som Jakob Fredrik vid ungefär samma tidpunkt. 1738 verkar det som Armfeldt försvunnit under en permission. Två år senare dyker han upp i Arbrå med Vidriks hustru Anna Katarina och är inte längre förare utan sergeant! Och så försvunnen igen.  
 
Undra på att släkten kanske inte ville kännas vid honom.  
Hon måste ha varit en attraktiv kvinna, Anna Katarina och dessutom ägde hon tydligen en snabb och listig tunga som prästen sa!  
 
Det här var lite funderingar så här i sommarregnet.