NULL Skriv ut sidan - Molin

Anbytarforum

Titel: Molin
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2007-04-09, 15:49
Bo Lindwall
Hej Bosse,
I samband med att jag undersökt uppgifter om Gränna gamla kyrka föll mina ögon på en uppsats i ”Mellan Sommen och Vättern”, andra samlingen (1970), och en artikel i denna av Olof Fong, Gränna gamla kyrka”. Under uppgifter om kyrkorgeln sid 137 ff läser jag: ”Enligt prosten Johan Andersson skulle följande nidskrift framkommit vid rivningen av bälglådan i gamla orgeln: ”Då detta orgelverk bygdes var vise Borgmästare en hästbytare som och drev handel med kram, vid namn Molin. Han var vise Borgmästare, men kunde ej läsa i bok förrän hans yngsta dotter lärde honom. Han var svärfar åt ordinarie Borgmästaren Lorange.” ”. .  
Innan jag fattade pennan och skrev något om ”fyndet” i Olof Fongs artikel, gick jag igenom bl a Din intressanta artikel ”Hund-Fias härstamning Om de resandes ursprung” i SlfÅb 2005. Där finner jag på sid 17 att Du tydligen redan observerat nidskriften. Har Du samma källa som jag?
Vad Du inte nämner i artikeln är att nidskriften förfärdigades så sent som 1777. Det tycker jag är intressant, om man betänker vad Anders Berg skrev 25/7 2002 efter att ha tagit del av Lars Gunnar Sanders utredning; ”visar att det mycket riktigt är så att släkten Molin i Gränna och Eksjö är av Vimmerby-tartarernas släkt. Som det visar sig är Molin en parallell till Wimmercrantz i och med att medlemmar etablerar sig i städernas ledande skikt.”  
Det verkar fortfarande 1777 finnas de som kände till resandeursprunget och ville att eftervärlden skulle få kännedom om detta.
Vänligen,
Olle