NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2010
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2010-02-27, 14:31
Så här skrev Bosse för en tid sen under Malm;
 
Jag får rätta mig själv när det gäller Paul Malm, familj 2 i mitt försök till släktsammanställning ovan. Han är inte son utan måg till Anders Jonsson Malm. Vid vigseln i Selånger 1736 kommer han från Söderhamn och hustrun Kristina Malm från Sundsvall. Paul Malm är betydligt äldre än hustrun och det är hans andra gifte, han finns med hustru i gård 26 i Västra kvarteret i Söderhamn redan i mtl 1715. Från 1723 tillkommer i gård 26 Henrik Malm och hustru och från 1730 Jonas Ström och hustru i samma gård. Henrik Malm är bortrest härifrån staden i mtl 1733 och i mtl 1735 är Jonas Ström och hustru ensamma kvar i gård 26 då Paul Malm har flyttat till nr 74.  
När det gäller Gabriel Malm i Sundsvall är han kanske identisk med den Gabriel Andersson som finns där i mtl t.ex. 1705. I så fall bör han vara bror till Sigrid Andersdotter Malm och troligen farbror till bröderna Anders Jonsson Malm och Karl Jonsson Malm. Att han är farbror och inte bror till Anders och Karl passar också bättre kronologiskt nu när vi har ungefärliga födelseår på två av Gabriels barn
 
Jag tittade i mtl för Söderhamn men hittade ingen annan Malm. Tänkte också att Carl och Maria kanske gifte sig i Sala stad men så tidiga vigselböcker fanns inte, dvs runt 1720.
 
Maria borde vara född omkring 1689 eftersom den ev fadern Severinsson (Sörensson) ska (enligt Bosse) vara född 1670 och gift sig med sin Karin 19 år gammal. Bosse tror Maria är hans första barn.