NULL Skriv ut sidan - Lövert Johansson och hans släkt

Anbytarforum

Titel: Lövert Johansson och hans släkt
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-04-20, 06:46
Angående att jag påstod att Gabriel Alexandersson Meijer var gift med Britta Siversdotter så har jag ändrat i texten ovan (de hade som Lena anger) bara ett uä barn ihop. Jag lurade mig av vad Arnvid skrev under resande: Dunder 2003. Vidare så är relationen Britta Siversdotter - Sivert Joachimsson (Hök) trolig men inte säker.
 
När det gäller Caspar Lövertsson Clarin som far till syskonskaran Ludvig, Reinholt och Britta så stödjer jag detta på att det i Överståthållareämbetets registratur 1759 nämns att Ludvig Caspersson som kommer ifrån Norge uppger sig vara född i Stockholm i S:t Klara församling som son till en kopparslagare vid namn Caspar Clarén, som år 1716 eller 1718 följt armén till Norge och sedan ej kommit tillbaka. Detta bevittnades av några gamla män som ännu levde.  
Caspar Clarin reser 1717 ihop med Nils Larsson Wetterberg och stjäl i trakten av Brämhult i Västergötland och ställs inför Vedens häradsrätt. Nämnde Wetterberg schapperar till Norge coh Caspar åker på 20 par spö eftersom han saknar de 50 daler silvermynt som han åtdöms för stölden. Caspar Clarin (som 1717 anges vara 24 år, dvs född ca 1693) har alltså indirekta kopplingar till Norgehållet och det är troligt att han stannar kvar där efter det misslyckade fälttåget då Karl XII stupar. Givetvis inga fullständiga bevis men en stark indikation att så är fallet.  
 
 
Lena, var har du hittat information om att Lövert Johansson hade en son Hans ?
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-20 06:56)
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-20 06:57)