NULL Skriv ut sidan - Lövert Johansson och hans släkt

Anbytarforum

Titel: Lövert Johansson och hans släkt
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-04-19, 15:55
Caspar Lövertsson Klarin ska om jag fattat uppgifterna rätt med Marta Christiansdotter (som senare levde ihop med Detlof Pettersson) haft barnen: Reinholt Casparsson, Ludvig Casparsson och Britta Casparsdotter (gift med Detlof Pettersson som tidigare levt med hennes moder).  
 
Möjligen kan den Caspar Andersson Wennerqvist (som även kallat sig Caspar Reinholt) vilken diskuterats under resande: Falck  vara en släkting (sonson/dotterson?) till Caspar Klarin. Han vistas samman med Detlof och Britta Casparsdotter i Uppsala. Sebastian Casinge skriver under resande: Falck den 30 januari 2008: Caspar Andersson Wennerquist och Hedvig Skarberg återfinns vid 1760-talets mitt skrivna i kvarteret Hörnet i Uppsala i stadens skarprättarboställe. Idel i sammanhanget kända namn förekommer på samma uppslag i Uppsala domkyrkoförsamlings hfl: Gabriel Meijer, Juliana Skarberg, Detlof Pettersson, Peter Detlofsson, Britta Caspersdotter, Boldevin Höök, Karl Fredrik Strandberg, Karl Magnus Lindström, Britta Stina Lind m.fl.  . Jämför även inlägg under yrken: skarprättare  den 18 april 2008 där det av Anders Berg nämns en attest ifrån mästermannen i Karlskrona Anders Caspersson Reimer daterad 1740 7/2 i Örebro angående att det barns, som döptes i Ysane 1741 (barnets namn var Johannes född i byn Norje, Ysane sn 26/3) föräldrar var Catharina Olofsdotter Berg och hennes trolovade mästermansgesällen Erik Falk. Namnet Reimer får mig att tänka på Romert/Rummel som förekommer som namn på en bror till valackaren Siver Joachimsson (Hök) (se Åsle C:3, s 339). Nämnde Rummel Joachimsson kan vi vidare troligen koppla till att vara densamme som volontären Romert Hök som med Åsled Sörensdotter 1731 7/12 i Nedre Ullerud sn i Värmland får sonen Boldevin Hök - samme som den som senare också bodde i Uppsala samtidigt med Anders Casparsson Wennerqvist. En trolig dotter till nämnde Siver Joachimsson (Hök) är Brita Sivertsdatter ( f ca 1711?) som var gift fick ett uä barn under äktenskaslöfte med Gabriel Alexandersson Meijer, bödelsonen ifrån Uppsala.  
Hoppas ni hängde med här  
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-20 06:32)
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-20 06:36)