NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2011
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2009-08-27, 13:01
Mikael
Jag ser att du noterar Carl Magnus Karlsson Lök f1806 som LÖK men som soldat hade han ju tillnamnet ELD Lök som du lägger till är ju från hans mors sida, är väl anledningen till min förvirring  
 
Carl Magnus Karlsson (eld)f.1806-10-25 i Aspelsboda sn, (W)(Går ej att hitta i folkbokföringen där). (men han påstår sig vara född i Aspelsboda i Dalarna  i en domstolshandling och att hans far heter Carl P. Ström Flinta).
 
Jag har bara hittat ett barn efter han en Stina Lisa Carlsdotter (Lök?) f.1848-09-01 i Lysvik sn, (S) I dopsedeln över Stina Lisa f.1848 i Lysvik skrev prästen att Karl M. och hustrun Hedvig Karlsdotter var mantalsskrivna i Christiania men dopsedeln sändes till Östmark. Som modern står Hedvig Carlsdotter. Vet Du något om denna Kvinnan Hedvig?
 
Stina Lisa Carlsdotter f.1848-09-01 har jag sett senare i ett hfl. mellan 1896...90 i S. Metbäcken vara gift med Fredrik Oskar Jansson (Wigardt) f.1856-06-08 med fyra barn.
 
Har sett en notering att Karlsson LÖK/ELD skall ha flera barn:
- vet inte vem detta berör, kan ju vara (Karlsson LÖK/ELD) eller (Magnusson LÖK)
(I Fanterigisteret 1845 antecknas) Grue Prestgjeld
- Calla Lök Omkring 40 år då han påträffas tillsammans  
med fru ca 40 år, två pojkar och 4 flickor.