NULL Skriv ut sidan - Lundberg (Rapp) i Värmland

Anbytarforum

Titel: Lundberg (Rapp) i Värmland
Skrivet av: Mathias Johansson skrivet 2010-10-29, 14:10
Åter till Lundberg. Jag har en Lundberg-fundering som jag skulle vilja ha hjälp med att bekräfta eller dementera.  
 
1861-11-02 föds en Ludvig Gottfrid i Sillerud (Sillerud C:15 sid 14)  
Föräldrarna uppges vara Olof Carlsson och Anna Maja Gustafsdotter från Kändia Westhage Vinger Prestgjeld i Norge  
1881-01-31 föds en Karelius Dannevid i Karlskoga (Karlskoga C:18 sid 198)  
Föräldrarna uppges vara Olof Karlsson och Anna Maja Gustafsdotter från Norge Medskog (?)  
Ludvig Gottfrid (Lundberg) dör 1929-04-03 i Karlstad och Karelius Dannevid (Lundberg) dör 1954-07-20 också han i Karlstad (SD 1901-2009)  
 
Jag tror att det rör sig om samma familj, men eftersom föräldrarna inte är skrivna i Sverige så har jag inte lyckats bekräfta detta. I de norska födelseböckerna framgår att Olof och Anna Maria bodde i Eidskog.  
 
Vid en av Ludvig Gottfrids döttrars dop, Charlotta Kristina, står backstugusittaren Olof Karlsson i Mjönäs och hustrum Anna Maria Gustafsdotter som faddrar (Sunne C:15 sid 335). I Mjönäs uppehåller sig för övrigt modern till alla Ludvig Gottfrids barn, Emma Kristina Flink, även hon av resandesläkt. Dock återfinner jag inte Olof och Anna Maria i några hfl.  
 
Sista gången jag hittar dem, i samband med deras död endast 13 dagar emellan varann, heter de Lundberg vilket gör mig ännu mer övertygad (Grava FI:4 sid 101) Här finns även födelseår angivna.  
Olof Karlsson Lundberg född 1835-07-22 oklart var, död 1904-10-03 i Ö Tholerud, Grava  
Anna Maria Gustafsdotter (Lundberg) född 1836 oklart var, död 1904-10-16 i Ö Tholerud, Grava  
Tyvärr är de inte skrivna i Grava utan tas upp i inflyttningslängden i samband med deras död.
 
Om någon känner till mer om Olof och Anna Maria så är jag mycket tacksam, då det skulle kunna ge svar på frågan om Ludvig Gottfrid och Karelius Dannevid, som båda är mina anfäder, verkligen är bröder. Det torde finnas fler barn då Karelius Dannevid står som barn nr 4.  
 
Mvh  
Mathias