NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2011
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2011-06-07, 15:02
Johan Martin Lundberg (ä.k.s. Johan i Ryd), anges i ett flertal dokument vara född 1817-05-03 i Kristianstads län. Jag har hämtat detta utdrag ur födelseboken för Löderups socken, Kristianstads län, Skåne (Källa: Löderup C:2 (1789-1832), s. 302, längst ned) och jag tror att dessa uppgifter talar för sig självt:  
 
d. 3 maj föddes i Löderup ett Drengbarn, modren Enkan efter cofferdie karlen Olof Wigren i Carlscrona, der hon har sitt hemvist, enl. medfört Präst Betyg, hon heter Elin Strömgren, har på någon tillvarit Trelleborg, att besöka sin morbror Henric Bengtsson, och har på återresan derifrån till Carlscrona, har städes födt sitt barn , som blef döpt d. 4 maj och kalladt Martin.
 
Vid en första anblick rörande handlingarna hfl, lysning o. vigsel samt döda för Karlskrona (amiral, stor o. tysk) finner jag inget som berör cofferdie karlen Olof Wigren i Carlscrona. En snabb googlesökning leder dock till hemsidan diginpast.se/reg/s/p108002e3.html, som anger att kofferikarlen Olof Wigren ingår äktenskap med pigan Elin Strömgren den 1812-03-15 med angiven källa Karlskrona amt EIa:3. Men att fortsätta med det spåret idag mäktar jag inte, får bli imorgon.  
 
En spontan tanke är dock att något i dessa uppgifter kan vara fel, då Anders Lundberg anges i GMR vara omkring 180 cm, Johan Martin Lundberg omkring 175 cm och Johans två söner, Johan Alfred anges vara 180 cm och Store-Wille skall ha varit bra över 2 m. Undra om artillristen Anders Lundberg är samme person som kofferdikarlen Olof Wigren ? ...