NULL Skriv ut sidan - Lundberg

Anbytarforum

Titel: Lundberg
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-07-05, 21:39
Besvarar Henry Gabrielsson spörsmål från föregående årtusende den 3/4 1999 beträffade fadern till Kristina Svan-Rosengrens (sondotter till Fredrik Rosengren (1778-1823)) oäkta son Johan August Gabrielsson Lundberg född 1/11 1874 i Slöinge (N). Se t.ex. Familysearchs sida där fyllig kompletterande data återfinns:   https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/94WC-DD4. Notera här att namnet Gabrielsson kommer från styvfadern Kristina sedan blir gift med.  
 
I muntlig släkttradition hävdas med bestämdhet att August är att släkten Lundberg. Av Hr P. Andersson inlägg från 1/12 2010, framgår sedan hur hans bägge söner Alfred och Hjalmar Johansson under ett fyllebråk 1925 blir mördade av Birger och Fritjof Lundberg. Fritjof är son till plåtslagaren och gårdfarihandlaren Johan Alfred Lundberg (1845-1890) medan Birger är son till dennes broder Johan Leander (1863-1893), vilken Hr M. Fernström nämner kort om i ett inlägg från 15/9 2011 under släkten  Lindqvist. Enligt till mig lämnad oral uppgift skulle bröderna Alfred & Hjalmar vara kusiner till Birger & Fritjof.
 
Vem eller vilka kandidater finns då som biologisk fader till August Gabrielsson Lundberg ? Enligt konstens regler om namngivning, kan han vara son till följande personer:  
1) Johan August Lundberg (1852-1939), som samma år som August födds gifter sig med Albertina Josefina Wilhelmina Rosengren, som även hon som August moder Kristina är sondotter till Fredrik Rosengren, men av en annan släktgren. Notera att denne Johan August är broder till ovannämnda fäder till Birger och Fritjof.  
2) Tidigare omnämnde Johan Alfred Lundberg (1845-1890), som Augusts äldsta son Johan Alfred Johansson i så fall är uppkallad efter.
   
Att exakt avgöra vem som är Augusts fader går icke då alla dessa personer som är släkt rör sig i samma kretsar och geografiska områden. Då Fritjof sägs vara kusin till hans bägge mördade söner kan förslagvis istället August vara en halvbroder till Fritjof och således son till kandidat No 2 Johan Alfred Lundberg, som även de facto hade samröre med flera kvinnfolk. Jag personligen lutar mot att han kan vara fadern till August. Enda svagheten är att jag i mina papper inte till fullo har koll på om Johan August Lundberg född 1852 eller Johan Alfred Lundberg född 1845 vid tiden om vintern-våren 1874 var fria eller att i häkte/fängelse, som så ofta fallet kan vara med kältringar.
   
Hoppas det gav något för den intresserade!
 
CJ