NULL Skriv ut sidan - Lundberg

Anbytarforum

Titel: Lundberg
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2011-09-13, 02:41
Jag lämnar här några uppgifter ur mina anteckningar i förhoppningen att få kompletterande uppgifter rörande dessa personer här eller via e-post (tryck på mitt namn).  
 
I slutet av 1700-talet finns en Freidrich Lundberg (f. c:a 1741 i Skåne, d. mellan 1789-1792) med hustru, tiggerskan Anna Sophia Mentzer (f. c:a 1740 l. 1752, d. 1800), som han, efter funna födelsenotiser, har barnen döttrarna Christina, Albertina och Fredrika (dödnotis funnen) med. Han tar värvning vid Malmö år 1776 och från GMR skall han ha varit gift tidigare med en annan, framliden kvinna innan han gifter sig med A. S. Mentzer någon gång mellan 1782 och 1783.
 
Efter Friedrichs död gifter Sophia om sig med soldaten Fredrik Fredriksson från Malmö (se A. Bergs inlägg under släkten Mentzler). Denne Fredrik Fredriksson är sedan tidigare änkeman efter Sara Christina Skarin (se ånyo Bergs inlägg, men denna gång under Hamiltons regemente). Enligt GMR för år 1801 och efterkommande år är Fredriksson gift, vilket betyder att han gift om sig en tredje gång (och då kan tänkas ha barn i sitt följe?). Han tar i alla fall avsked år 1807 efter 31 år i det militära.  
 
Det intressanta med denne Friedrich är han kan vara möjlig fader till senare artilleristen Anders Lundberg i Hallands o. Skaraborgs län. Detta grundat på att, 1) han är den ende Lundberg av vandringsfolket jag funnit som rör sig i Malmöhus, Kristianstads och Blekinge län vid aktuell tid, 2) dottern Fredrika födds 1788-12-15 och Anders Lundberg uppger själv att han är född 1789-10-14 i Skåne, vilket gör A. S. Mentzer till en tänkbar moder åt honom.
 
Alla kompletteringar välkomnas som sagt