NULL Skriv ut sidan - Lindkvist / Lindqvist / Linquist / Linkvist

Anbytarforum

Titel: Lindkvist / Lindqvist / Linquist / Linkvist
Skrivet av: Magnus Fernström skrivet 2011-10-01, 17:57
Det verkar som att den ena nattmanssläkten beblandats med den andra i de tidiga generationerna av Lindqvist. Niklas Lindqvists fru Juliana var så vitt jag kan se syster till nattmannen Kristian Nilsson som ju kommer att leva tillsammans med Niklas Lindqvists dotter Kerstin i ett tidigare förhållande. Kanske är det redan utrett, men kan nattmannen Nils Olssons fru Katarina Kristoffersdotter har någon relation till syskonens Kristian och Juliana Nilssons far nattmannen Nils Kristoffersson?  
 
Ett ytterligare Lindqvist-relaterat problem både jag och Laila som skrivit ovan har försökt lösa är Peter Lindqvists barnbarn Josefina Vilhelmina Lindqvist och dennes födelsenotis. Hon anges vara född i Agunnaryd men där finns inget barn med Josefina Vilhelmina. Däremot finns en Anna Karolina född samma datum hon anges vara född [Agunnaryd C:5, sida 373]. Föräldrarna är torparen Peter Nilsson och Kristina Jönsdotter. Peter Nilsson är en aning förvirrande då det snarare är Josefina Vilhelminas farfars namn som hette Peter och var son till Niklas Nilsson-Lindqvist, Kristina Jönsdotter, 30 år, rimmar dock med Stina Kajsa Brandt som skall vara född 1824 och var således omkring 30 år vid tiden för Josefinas födsel 1854. Som dopvittnen står Anders Petersson vilket för tankarna till Peter Lindqvists son och Kristian Fredriks bror nattmannen Andreas Lindqvist.  
 
Är det ett rimligt antagande att detta är hennes födelsenotis? I Ekeboda har jag inte lyckats finna paret med dottern.