NULL Skriv ut sidan - Lindkvist / Lindqvist / Linquist / Linkvist

Anbytarforum

Titel: Lindkvist / Lindqvist / Linquist / Linkvist
Skrivet av: Magnus Fernström skrivet 2011-09-15, 20:05
Nu verkar det inte vara några oklarheter kring just detta, men det skadar ju aldrig att samla det som redan har konstaterats och även bekräfta dessa uppgifter! Den person som Axel Algot Lindqvist mördade år 1893 var Johan Alfred Lundberg född 21/2 1869. Han var brorson till hans systers Josefina Helena Lindqvists man, bleck- och kopparslagaren Johan Leander Lundberg. Johan Leander Lundberg dömdes ett antal år tidigare tillsammans med just Axel Algot Lindqvist samt Karl Amandus Björk till 6 månaders fängelse för misshandel med livsfarligt vapen. Karl Amandus Björk kommer in i sammanhanget via Johan Leander Lundbergs dotter Maria Elisabet Lundberg vilken han hade fyra av sina 16 barn tillsammans med.  
 
Vidare kan man notera att barnen till Karl Amandus Björk och Maria Elisabet Lundberg dessutom har inte mindre än 30 kusiner som alla också härstammar från två av Kristina Lovisa Videgrens barnbarn. Men det hör väl snarare hemma i Videgren-diskussionen.  
 
Lindqvist är dock, likt just Videgren, en ytterst intressant släkt inte minst för att Peter Lindqvist via sina barn står som gemensam ana för en stor del av släktgrenar inom Lundberg, Johansson-Delfin och Björk. Om man lite trångsynt väljer att se på släktträden för just Björk och Johansson-Delfin rent ursprungsmässigt verkar det vara som så att släkterna i båda fallen ärver sin resandeidentitet genom stamfädernas fruar. I både Björks och Daggarnas fall var deras fruar av resandesläkter medan männen, vilka gett upphov till släktnamnen, på intet sätt verkar ha varit besläktade med vad som då betecknades som tartare, ziguenare eller kort och gott något av det som vi idag kallar resande. Bo Lindwall redovisar i Släktforskarnas årsbok 1995 tre norrländska resandesläkter där två av dem också blir resande genom gifte med kvinnor av resandesläkter. Detta i sig är såledels på intet sätt anmärkningsvärt.  
 
Den intressanta frågan är däremot om och i sådana fall hur exempelvis Lindqvist går att koppla till dåtidens resandesläkter. Precis som i fallet med släkten Videgren tycks aldrig förfäderna under den tiden de levde ha utmålats som det man under samma tid ansåg utgöra de så kallade tartarerna eller ziguenarna, mer än att de möjligtvis ägnade sig åt vad man i brist på en bättre formulering kan kalla typiska resandeyrken.  
 
I och med att jag postar i ämnet kring Lindqvist, är det väl lämpligast att också använde dessa som exempel. Personen som får anses ha gett upphov till de släktgrenar jag personligen anser som mest intressanta är sjöartilleristen och valackaren Peter Lindqvist född 18/4 1796 i Brönnestad sn (M). Att hans fru Anna Lovisa Ahlqvist var av resandesläkt råder det ingen tvekan om, och så verkar även fallet vara med kvinnan Anna Kristina Blom vilken han får en son tillsammans med som i sin tur har hela släkten Björk bland sina ättlingar genom dottern Sofia. Men har någon kikat på Lindqvistarna och hur deras anor ser ut när det gäller häradsnattmannen Nils Olsson som ju verkar ha konstaterats vara fader till nattmannen och häradsvalackaren Niklas Nilsson-Lindqvist (vilket också så vitt jag vet är första gången Lindqvist börjar användes för just den här släkten). Vem är den Elisabeth född omkring 1774 som skall vara mor till Peter? Hur ser anorna ut för sonen Peters tre fruar vilka han får de barn som idag finns i anorna för en majoritet av de Lindqvist-familjer som uppkom under mitten och slutet av 1800-talet, och som alltså i väldigt många fall kom att bilda familjer mer just med de släkter jag tidigare nämnt.  
 
Det är tydligt att jag har en del brustna grenar i mitt släktträd för Lindqvist, främst genom fruarnas outredda anor, och kompletteringar av alla sorter mottages tacksamt. Är det så att som så många andra exempel i resandefolkets historia är det via Peter Lindqvists fru just hans barn kommer att kallas för resande? Är det någon som, förutom de tidiga anorna för Lindqvist, tittat närmre på hur det ser ut för Peters många syskon? Systern Kerstin verkar komma att söka sig till en vandrande nattmansdräng, hur ser de övriga syskonens livsöden ut?