NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2009
Skrivet av: Anna-Lena Johansson skrivet 2009-01-21, 18:35
Hej igen!
 
Det var några år sedan jag var inne här sist och ser nu att forumet är omgjort....Hittade dessutom en massa godbitar från äldre inlägg (30 sep 2005) bl.a Bo Lindwalls. Har forskat lite till och från på mina anfäder Claes Olsson Lindgren ohh Anna L Rosenberg, vilka är min morfars fars farföräldrar. Har nu lite funderingar ang. B.Lindwalls inlägg från ovanstående datum.
 
I vigselnotisen i Karlstad heter Anna Lisa Rosengren, inte Rosenberg (Karlstad sfs E:1 sid 69)
En petitess kanske, men det kanske förändrar sökläget för hennes föräldrar på något sätt (??)
 
Barn nr.2 som uppges vara Olof, född 1801 i Nyed sn (som inte finns där)är nog inte ett barn eftersom han heter Olof Olsson Lindgren i en del hfl (Gräsmark: Bergstorp, Ragvaldstjärn o Mangen)
Är säkert en nära släkting, ev. en mycket yngre bror till Claes O Lindgren.
Han borde ju isf heta Olof Claesson Lindgren om det nu var en son (?)
 
Olle Lindgren som han också kallades var även han fältjägare (nr.75) i Värmland. Tog avsked 1844. Ur rullan 1824 uppges han vara målare.
 
Har börjat och släppt dessa släkter ett antal gånger under åren och Anna Lisa Rosenberg (el Rosengren) har jag inte ens tagit upp igen då hon inte återfanns i fb för Karlskrona 1780, där hon uppges vara född. Läste här på forumet en massa olika teorier vem som var hennes föräldrar, jag blev mest yr i mössan, är inte en så van släktforskare....Har någon hittat något intressant om Anna Lisa Rosengren/Rosenberg som kan tänkas leda mig till hennes föräldrar?
 
Har du Bo L eller någon annan några ideer, uppslag eller nyhittat för dessa personer, eller bara kommentarer på det jag skrivit nu blir jag glad!  
 
Vänliga hälsningar Anna-Lena