NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2009
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2008-08-25, 11:26
Niclas, jag undrar om du (och Lars Hedenberg) inte har fel datum på urtima tinget i Gudhem. Enligt inlägg från Gabriel Wallgren 11 januari 2000 som svar på inlägg från Bo Lindwall så inföll tinget 1741 21/8, inte 1743 21/8 (även Bergstrand har i sin bok fel årtal, vilket kanske är källan även till Hedenbergs uppgift).
 
Därmed är det åtminstone inte något problem med att Per Lindgren inte sägs tjäna vid Hamiltonska regementet, för det gjorde han ju inte 1741.
 
Man kan tänka sig att han velat göra sig yngre vid enrolleringen i Hamiltonska, och det kanske gick om han var vid god vigör. Det fanns inga möjligheter att kolla hans egna uppgifter. Detta är förstås bara spekulationer.
 
Har det skrivits på AF om Christian Lorentsson (jag har honom som Larsson) och Peter Lorentsson i Södertälje? Den senare borde då vara mässingsarbetaren Peter Larsson som 1709 är fadder till Per Jönssons (Hellbom) barn i Ytterenhörna. Jag känner att jag inte är riktigt uppdaterad på resonemanget här.  Var är namnet Lorentsson belagt på Christian och Peter?
 
Edit: har nu sett diskussionen med Anne Minken från 2007 och ser att det är troligt att Peter Lorentsson=Larsson=häktmakaren Peter utan efternamn i Södertälje mtl 1710 är identiska.
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 25 augusti, 2008)