NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-24
Skrivet av: Anne Minken skrivet 2007-06-13, 11:57
Jeg arbeider med en artikkel om Pehr Jönsson Hellbom med utgangspunkt i forhørene som ble tatt opp da Hellbom og hans følge ble anholdt i Sverige 1728 og 1729 og i Norge 1728. Av debatten under Lindgren ser jeg at det anses som dokumentert at Pehr Jönsson Hellbom er identisk med Pehr Jönsson Lindgren. Hva er kilden for dette? Det eneste belegget jeg har funnet er i et innlegg av Håkan Skogsjö fra 1999. Av dette innlegget kan det se ut som om Pehr Jönsson Lindgren ved mønstring i Varberg 1742 har opplyst at han har tjent 10 år ved Hälsinge regemente. 
 
Etzler er rimelig sikker på at Hellbom med familie minus de to eldste sønnene Axel og Johan ble deportert til Pommern i 1729. Han må altså ha lykkes med å ta seg tilbake til Sverige. Er det noen som vet når han startet tjenesten i Göteborg som han fikk avskjed fra i 1737? 
 
Ifølge forhørsprotokoll fra Gudhems ting 1743 het Pehr Jønsson Lindgrens kone Anna Maria (Maja) Lorentsdotter. Hadde han en ny kone på dette tidspunktet eller er det Maria Christensdotter under et annet navn?
 
Mvh
Anne Minken