NULL Skriv ut sidan - Leijon

Anbytarforum

Titel: Leijon
Skrivet av: Anne Minken skrivet 2008-06-18, 12:28
Mange takk til Anders Berg og Sebastian Casinge for god hjelp. Grunnen til at jeg interesserer meg for Gustaf Jansson er overgangen fra bondesønn til vallackare og reisende. Så vidt jeg kan se er han den eneste i Heymowskis slektstavler hvor overgangen fra bondesønn til reisende tilsynelatende går gjennom et uærlig yrke, valackare. Med de nye opplysningene kan det vel nå se ut som kontakten med de reisende i dette tilfelle gikk gjennom hestehandel og at han først seinere livnærte seg som valackare.  
 
For øvrig kan det nok ha vært kontakter mellom reisende og Gustafs morsfamilie i Djupdahlen i Stora Skedevi også tidligere. Ved Brita Cajsas dåp i Stora Skedevi 1817 har hun faddere fra Djupdahlen.  
 
Bondesønn er jo et forholdsvis vidt begrep. Da Gustafs far, Jan (Johan) Petersson (Pehrsson), giftet seg for annen gang i Stora Skedevi i 1809 kalles han ”dagkarl”. Navnet Hvalfisk er også påført. Det må komme fra  Gustafs morfarsfar, soldat Lars Larsen med navnet Hvalfisk.  
Jan (Johan) Petersson (Pehrsson) med familie flyttet til Husby i 1811. Der kalles han landbonde. De bodde på Mykkelbysvedjan. Familien kom tilbake til Stora Skedevi i 1822. Deretter flyttet de til Hedemora i 1830. Jeg har ikke klart å finne Gustafs far og stemor der.  
 
Med vennlig hilsen
Anne Minken