NULL Skriv ut sidan - Leijon

Anbytarforum

Titel: Leijon
Skrivet av: Bengt Rur skrivet 2002-08-15, 19:33
Anders! Nästan ingenting finns nu kvar av vår gamla släktskröna, gissningsvis uppkommen redan under 1850-talet. För farmor låg - skulle jag tro - poängen i att det skulle ha rört sig om prästdottern Kruse. Något som gott och väl kompenserade zigenaren.
 
Min far och dennes syskon hörde så gott som aldrig något om gamla tider från föräldrarna Anders och Carolina Svensson. Dessa hade nog av dagens bekymmer och hade blicken riktad mot framtiden. Familjen var politiskt konsevativ, farfar höll på konung och adel samt röstade med högern.  
 
Min farfarsfar Sven Olsson (f. 1804, änkeman, omgift samt vid jämförelsevis hög ålder utvandrad till Amerika) drev en stor gård med många drängar och pigor (landbolega av jordbruk tillhörande det piperska fideikommisset i Vitaby). Liknande med dennes närmaste anor. Min farfar Anders Svensson kom sålunda från en avsevärt säkrare miljö än hustrun Carolina Andersdotter. Båda skrev och talade väl, farmor var dock mer rapp i käften. En socialt stoltserande hållning fanns nog hos båda, något dold hos Anders, alldeles öppen hos Carolina. Hon kunde bli oförskämd, så aldrig den melankoliskt anlagde pliktmänniskan Anders, lokomotivförare till yrket. Anders behandlade - såvitt känt - alla människor med respekt. Detta gällde inte Carolina. Hon var inte lika balanserad, hade svårt att tåla förtret och motgångar.
 
Räknar med att du gör upp med anbytarvärden om flyttning av diskussionen till Knut Leijon. Har själv inte varit där ännu. Har haft fullt upp med att ta till mig mig allt det intressanta, som du har tillfört den rurska släktkrönikan. Tack!
 
Bengt