NULL Skriv ut sidan - Leijon

Anbytarforum

Titel: Leijon
Skrivet av: Bengt Rur skrivet 2002-08-14, 11:15
Anders! Utmärkt, du har rätt. Knut Lejon var aldrig någonsin falkenerare. Det rör sig om en felläsning gjord av mig, som dåförtiden saknade beredskap för termen vandringsfolk. Visste tidigare inte ens att ordet existerade. Nu har jag lärt mig.
 
Min farmor Carolina Svensson, född Andersdotter  (f. Össjö 1850 23/5, d. Raus 1936 5/6),
hade - såvitt känt - inga syskon. Troligen var hon endast tre eller fyra år gammal när hennes far, drängen Anders Andersson (f. Skabersjö 1823 28/9, d. ?), rymde sin kos. Traditionen (opålitlig) säger att han ämnade sig till Amerika via Danmark.
 
Berättelsen om Anders Anderssons morförädrar Knut Lejon (Leijon ?) och Botilla Kruse kommer rimligen från ett enda håll, nämligen från Carolinas mor, torpardottern Kerstin Troedsdotter (f. Starby 1816 9/10, d. Össjö 1873 16/8).
 
Såvitt jag minns gjorde min far Curt Rur ingen skillnad mellan resande, tattare och zigenare. Tror att termen zigenare i detta fall också hade används av farmor. Den var - riktig eller oriktig - så att säga fast etablerad inom släkten.
 
När det gäller det socialhistoriska kan jag nämna att farmors samtliga av mig kända anor (äldsta av dessa, Carolinas mormors far, Asser Andersson; f. ca 1727, d. Starby 1784 30/5) tillhörde landsbygdens småfolk (undrklass). Torpare som bäst, annars drängar och pigor livet ut, flera slutade sina dagar på fattighuset. Krämardottern Bodilla Kruse skulle då i viss mån kunna räknas som ett undantag. Men hon anslöt sig ju - som du har visat - genom sitt gifte till vandringsfolket.
 
Ett stort tack för dina generöst meddelade upplysningar.
 
Bengt