NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-13
Skrivet av: Bo Lindwall skrivet 1999-04-28, 15:04
Hej Gabriel. Intressanta uppgifter från Hjo. Att Olof Lejon hade en son och två döttrar redan 1740 (kanske med en tidigare hustru) gör att man kanske kan ge sig på en gissning om döttrarna. En Elisabet Olofsdotter Lejon gifter sig i Gränna sfs 1748 28/2 med borgaren och glasföraren Hans Lind i hans andra äktenskap. Tartaren Hans Lind från Gränna nämns i Vimmerby dombok 1725 25/8, han var född ca 1700 och avled 1761 2/4 i Mönsterås sn. I Vimmerby gifter sig 1756 14/11 handlanden Baltzar Linck och Anna Kristina Lejon borgardotter från Hjo. Även detta skulle ju kunna vara en dotter till Olof Lejon.  
När det gäller Ulrika Sivertsdotter och hennes bror Joakim Sivertsson så är de med all sannolikhet barn till Sivert Hök som, enligt det ovan nämnda registret, skall vara nämnd i Hjo dombok 1733 23/10. Vid ting i Gränna 1734 22/10 berättade en Agneta Kristina Jakobsdotter att hon före detta varit i tjänst hos en från danska Norge, benämnd Sivert Hök, som härstädes är antecknad för fördubblingsbåtsman i Norrköping.
Joakims hustru Anna Stina Brandt måste vara dotter till skarprättaren i Västerås Erik Brandt och hans hustru Kristina Mejer, dotter till skarprättaren i Uppsala Alexander Mejer och Anna Jönsdotter. Jag har en notering om att Anna Stina senare, på 1760-talet, var gift med skarprättaren i Västerås Fredrik Strandberg.  
Apropå Hök så föds 1731 7/12 i Nedre Ullerud sn i Värmland en Boldevin Hök, son till volontären Romert Hök och Åsled Sörensdotter.
Kan du kolla om en notering jag har stämmer,  att Ulrika Sivertsdotter och Fredrik också har en son Peter född 1750 16/5 i Horn sn, Västergötland, fadern var då skarprättarbetjänt. Det verkar intressant att Fredriks far skulle varit stadsfiskal i Falköping, går det att hitta något om honom tro? Fredriks andra alias Svensking och Wimmercrantz är ju kända namn bland de resande. Jag tänker bl.a. på  Fredrik Fredriksson Hurtig som också kallades Svenske. Namnet Wimmercrantz bärs av flera resande från Vimmerby. En soldat vid Rutensparres reg Fredrik Axelsson Wimmercrantz och Kristina Petersdotter Sjöberg får en dotter Anna Dorotea 1745 7/10 i Mjöbäck sn.