NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2007
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-04-02, 12:17
En av de resandesläkter jag åtskilliga gånger stött på i min forskning är släkten Kindberg. Tyvärr är många släktsamband fortfarande oklara men jag hoppas genom denna lilla skrivelse få in kompletterande uppgifter som kanske sprider mer ljus över denna släkts historia.  
Mycket tyder på att släkten Kindberg under förra delen av 1700-talet hade staden Laholm i södra Halland som sin utgångspunkt. Handelsborgaren Johan Kindberg från Laholm får tillsammans med sin hustru Helena Darell barn i Sätila sn (P) 1759 och 1763. Helena var nybliven änka efter artilleristen, krämaren och borgaren Fredrik Fredriksson Hurtig [Bouppteckning i Marks häradsrätt 1759 30/3] då hon får dottern Fredrika, f 1759 3/7 i Sätila sn (P).  
I Laholms rådhusrätts arkiv har jag återfunnit en intressant bouppteckning från den 10/1 1758. Det är borgaren Johan Kindbergs hustru Annicka Lund som avlidit och tillsammans har de dottern Anna Maria Kindberg, 11 år. Anna Maria Kindberg är sannolikt identisk med den jungfru Anna Maiia Kindberg som står fadder åt Annicka, f 1767 30/8 i Värö sn (N), som dotter till borgaren från Falkenberg Anders Pettersson och Maria Stina Lindqvist (fadder är också Anna Marias tilltänkta styvmor Helena Darell). Jag tolkar källmaterialet som sådant att det råder extremt hög sannolikhet för att Johan Kindberg (nämnd i Laholm 1758) är identisk med Helena Darells andre man Johan Kindberg.  
År 1750 den 24/9 förrättas det bouppteckning efter Helena Kindbergs man borgaren Petter Kindberg. I bouppteckningen nämns Petter Kindbergs moder hustru Märta Kinberg samt Broder Borgaren Johan Kinberg och Swågeren Jöns Holmgren, och andra Brodern Jacob Kinberg, samt yngsta Systeren Maria. Frågan är om den borgare Johan Kindberg som nämns 1750 är identisk med borgaren Johan Kindberg som nämns 1758.
För att hoppa fram något i historien kan nämnas att Johan Kindberg och Helena Darells son Fredrik Kindberg, f 1763 5/1 i Sätila sn (P), antogs 1785 till artillerist nr 74 vid major Palmstiernas kompani, Göta art. reg., avsked 1796 28/5, kontingentborgare (1801), borgare i Kungsbacka (1811) i sitt äktenskap med Catharina Brodell åtminstone fick barnen Helena, f 1801 14/3 i Sätila (P) och Jöns, f 1811 2/5 i Fjärås sn (N).  
Frågan är hur man sammanbinder de nämnda personerna med lumpsamlaren och nipperhandlaren Karl Fredrik Kindberg, f omkr 1780 - G m Regina Brodell, f omkr 1784 (som tillsammans hade sonen Johan Andreas Kindberg, f 1812). Vilka är föräldrar till artilleristen Johan Peter Kindberg, f 1809 14/2 i Halland och Sara Kristina Kindberg, f 1805 ????